call تلفن : 1603613-0990

به زبان عامیانه به سیستمی که مصرف برق را از طریق تبدیل جریان برق مستقیم (DC) به جریان برق متناوب (AC) کم کند، سیستم اینورتر می گویند. اینورتور یک برد الکتریکی است که در واقع جریان برق AC مورد نیاز را از منابع برق DC تامین می کند و به نوعی تنظیم کننده سرعت و دور موتور کولرگازی است.موتور کولر گازی های قدیمی دور ثابت داشتند یعنی با سرعت مشخصی می چرخیدند تا فضای خانه خنک شود. اگر دمای محیط مورد استفاده را بر روی دمایی در حدود 22 درجه تنظیم می کردید، کولر گازی دمای آن محیط را به 22 درجه سانتی گراد می رساند و سپس خاموش می شد و هنگامی که دمای هوا تغییر می کرد بار دیگر روشن می شد و با این کار هم علاوه بر استهلاک موتور کولرگازی، با استارت های پیاپی برای روشن شدن، شوک زیادی به برق و به تبع آن برق زیادی مصرف می شد.

اما کولر گازی های اینورتر از موتور دور متغیر استفاده می کنند به این معنا که دور موتور می تواند به صورت خودکار، نسبت به دمای محیط مورد استفاده تغییر کند. به عنوان مثال وقتی شما دمای کولر گازی را روی 22 درجه سانتی گراد تنظیم کنید، کولر گازی هنگامی که به 22 درجه رسید خاموش نمی شود بلکه دور موتور را کم کرده تا دوباره هنگامی که هوای محیط گرم شد، دور موتور را مجددا افزایش می دهد. با این قابلیت و قابلیتهای دیگر کولر گازی این دستگاه ها می توانند تا 73 درصد در مصرف برق و انرژی و استهلاک دستگاه صرفه جویی کنند. به همین جهت هنگام خرید کولرگازی (به خصوص کولرگازی اسپلیت) مسئله اینورتردار بودن یا نبودن این دستگاه را هم در نظر بگیرید.

اینورتر (Inverter) به چه معنا است؟

کلمه اینورتر به معنی معکوس کننده است و به دستگاهی که بتواند برق DC را به برق AC تبدیل کند، اینورتر می گویند (INVERTER). امروزه از اینورترها در بسیاری از ابزارها از منبع تغذیه کامپیوترها گرفته تا لوازم خانگی. ضمنا اینورترها می توانند از نوع تک فاز و یا سه فاز باشند. هنگام کار با کولر گازی های جدید اینورتر، برای تنظیم دور موتور احتیاج به یک سیگنال با فرکانس متغیر است که اینورتر دقیقا این کار را انجام می دهد.

هنگام خرید کولر گازی با اسپلیت احتمالا متوجه این موضوع می شوید که اینورترها در ظرفیت های مختلف ساخته می شوند. با اینکه از نظر ورودی، اینورترها به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم بندی می شوند، اما خروجی هر دو نوع در نهایت سه فاز خواهد بود. 

سیستمهای اینورتر (برد اینورتر) در اندازه و شکل های گوناگون ساخته می شود و هر کدام از تولید کنندگان سیستم های تهویه مطبوع  کولر گازی، برای هر مدل دستگاه در اشکال گوناگون آنها را طراحی می کنند. بردهای اینورتر طراحی بسیار پیچیده و قیمت نسبتا بالایی را دارند اما در نهایت وجود این قطعه به دلیل حفاظت از موتور در برابر تغییر ناگهانی ولتاژ، تغییر سرعت موتور و در نتیجه بالاتر بردن عمر آن، در نهایت به نفع خریداران کولرگازی است و موجب می شود که مصرف برق کولرگازی کمتر شده و استهلاک دستگاه نیز کمتر شود.