call تلفن : 1603613-0990

شاید شما هم مانند بسیاری از افراد به دنبال یک راهنمای خرید تلویزیون باشید و اینکه بخواهید برای مثال با مقایسه انواع تلویزیون، بدانید که بهترین تلویزیون بازار کدامست و یا کدام برند تلویزیون بهتر است؟ 

اگر به دنبال پاسخ به چنین سئوالاتی هستید و می خواهید در مورد جزئیات فنی تلویزیون پیش از خرید آن بیشتر بدانید، این راهنمای جامع خرید تلویزیون برای شماست. امروزه شرکت های سازنده تلویزیون، با هر ترفندی با اضافه کردن امکانات جانبی گوناگون تلاش می کنند که ضمن بالاتر بردن کیفیت محصول خود، مشتریان بیشتری را به سمت تلویزیون هایشان جذب کنند و در این بازار موفق تر از شرکت های رقیب شوند.

به همین جهت هر از چند گاهی که نگاهی به کاتالوگ ها و راهنماهای خرید تلویزیون (مثلا راهنمای خرید تلویزیون سامسونگ، راهنمای خرید تلویزیون ال جی، راهنمای خرید تلویزیون سونی و...) می اندازیم، گاهی از تنوع تلویزیون ها و امکانات و قابلیت های جدید آنها شگفت زده و حتی گیج می شویم. در این میان فاکتورهای مختلفی در انتخاب یک تلویزیون مناسب برای شما و یا خانواده، می تواند مهم باشد و در تصمیم گیری شما جهت خرید تلویزون نقش اساسی داشته باشد.

نکته مهم اینجاست که معمولا جوانان و نوجوانان از تکنولوژی های جدید استقبال می کنند و برای خرید تلویزیون هم اغلب طرفدار مدلهای جدید تلویزیون هستند. چرا که با داشتن امکانات مختلف و همچنین صفحه تصویر مناسب و بزرگ، می توانند حداکثر استفاده را از این دستگاه در خانه ببرند و از تماشای فیلم، سریال، مسابقات ورزشی و برنامه های دیگر تلویزیون نهایت لذت را ببرند. از طرف دیگر در بسیاری از مراکز و مکان های پر تردد جهت سرگرم کردن مردم، از قبیل کافی شاپ، رستوران، فروشگاه ها و حتی  برخی از درمانگاه ها و پایانه های اتوبوس رانی برای اینکه دقایقی مردم سرگرم شوند اقدام به خریداری و نصب صفحات بزرگ تلویزیون کرده اند. همین امر هم اهمیت خرید و انتخاب این دستگاه و تنوع کاربردهای آن در سطح جامعه را به خوبی نشان می دهد.

در مجموع می توان گفت که عوامل زیر در انتخاب و خرید تلویزیون بسیار مهمند که مشتریان و علاقه مندان باید به آنها توجه کنند:

- ابعاد تلویزیون

- قیمت تلویزیون

- کیفیت تصویر تلویزیون

- تکنولوژی بکار رفته (تلویزیون LCD ، تلویزیون LED ، تلویزیون OLED )

- دو بعدی یا سه بعدی بودن تلویزیون

- مصرف انرژی تلویزیون

- امکانات جانبی تلویزیون (پورت HDMI ، قابلیت اتصال به اینترنت و ...)

- کیفیت صدا

- شرکت سازنده (برند تلویزیون)

- صفحه تخت یا منحنی تلویزیون

به یاد داشته باشید که تلویزیون یکی از مهم ترین وسایل و لوازم خانگی است. بنابراین خرید تلویزیون باید در نهایت دقت و با اطلاعات کامل صورت بگیرد تا فرد بعد از مدتی از خرید خود پشیمان نشده و مجبور به تعویض آن نشود. ضمنا برای افراد با سلیقه های مختلف، انواع مختلفی از تلویزیون ها وجود دارد برای مثال، بسیاری از جوانان علاقه مند به تماشای فیلم های سه بعدی هستند ولی بسیاری از افراد سن و سال بالا چندان علاقه ای به چنین تکنولوژی هایی ندارند و هزینه کردن برای خرید یک تلویزیون سه بعدی برای آنها شاید چندان کار مناسبی نباشد.

در اینجا موارد ذکر شده را به اتفاق تک تک بررسی می کنیم:

- شرکت سازنده (برند تلویزیون):

شرکت های زیادی امروزه اقدام به تولید تلویزیون های LCD، LED و یا Oled با کیفیت تصویر و صدای مناسب و همچنین تجهیزات و امکانات جانبی کافی می کنند، از جمله سامسونگ (Samsung) ، سونی (Sony) ، ال جی (LG) و.. همه این برندها محصولاتشان با کیفیت و درجه یک است و در رقابت با یکدیگر همیشه تلاش می کنند که تلویزیون هایی با کیفیت به مشتریان تحویل بدهند.بنابراین چندان نگران اینکه از کدام برند اقدام به خرید تلویزیون کنید، نباشید. مهم امکانات و نوع تلویزیون و صد البته انتظارات شما و همچنین فضایی است که می خواهید در آن تلویزیون نصب شود (خانه، کافی شاپ، رستوران و ...). در حقیقت امروزه تمامی کمپانی های ژاپنی و کره ای که معروف هستند از کیفیت بسیار بالایی در تولید محصولات خود بهره می برند و از این خیال خریداران خود راحت نموده اند.


برندهای تلویزیون


- توجه به ابعاد همگام خرید تلویزیون:

یک مسئله مهم در بازار خرید و فروش تلویزیون ها، ابعاد آنهاست. سایز تلویزیون برای بیشتر مشتریان به خصوص جوانان بسیار مهم است. معمولا ابعاد و یا سایز تلویزیون با استفاده از واحد "اینچ" مشخص می شود. در حال حاضر، سایز تلویزیون های موجود در بازار ایران به این ترتیب است:

32 اینچ، 40 اینچ، 43 اینچ،49 اینچ، 50 اینچ، 55 اینچ، 60 اینچ، 65 اینچ، 70 اینچ، 77 اینچ، 79 اینچ و 86 اینچ.

به این مسئله توجه داشته باشید که هر چه فضای اتاقی که می خواهید در آن تلویزیون خود را بگذارید، بزرگ تر باشد استفاده از صفحه تلویزیون بزرگ تر بهتر است و در دراز مدت جواب بهتری می دهد ولی برعکس در فضاهای کوچک تر، استفاده از تلویزیون با صفحه تصویر بزرگ چندان مناسب نیست و در دراز مدت ممکن است موجب خستگی چشمهای شما شود. از طرف دیگر فراموش نکنید که تلویزیون ها با صفحات تصویر بزرگ، برای مکان های بزرگ طراحی شده اند و اگر در فضای کوچک و نزدیک آنها به تماشای برنامه ها بنشینید، ممکن است پیکسل های تصاویر دیده شوند و این مسئله موجب پایین آمدن کیفیت تصاویر از دید بیننده شود و از تماشای فیلم و یا مسابقات ورزشی لذت چندانی نبرد.

همچنین مسئله کاربرد و سلیقه افراد هم در انتخاب ابعاد مناسب هنگام خرید تلویزیون مهم است بطوری که بسیاری از افراد بزرگسال ممکن است چندان تمایلی به استفاده از صفحات بزرگ تلویزیون نداشته باشند. همچنین کسانی که می خواهند بازی های ویدئویی (مانند کنسول های بازی XBOX مایکروسافت، PS4 سونی و یا کنسول های بازی شرکت نینتندو) اجرا کنند، نیز سایز تلویزیون بزرگ در مواردی ممکن است مانع از جذابیت و هیجان اجرای بازی ها شود و کیفیت تصویر بازی کمی کاهش پیدا کند.اما اگر فضای به اندازه کافی بزرگی در اختیار دارید تماشای تلویزون های با ابعاد بزرگ بسیار لذت بخش خواهد بود.

- قیمت تلویزیون:

قیمت تلویزیون تابع عوامل مختلفی است از جمله ابعاد، تکنولوژی های بکار رفته و کیفیت صدا و تصویر، امکانات جانبی و غیره. البته در فصل های مختلف سال هم ممکن است قیمت کمی بالا یا پایین برود. در حال حاضر قیمت تلویزیون در بازار ایران از زیر یک میلیون تومان شروع می شود و از آن طرف حتی به بالای ده میلیون تومان هم می رسد. هر چه صفحه تصویر بزرگ تر و امکانات تلویزیون بیشتر باشد، قیمت بالاتر است که لازم است هنگام خرید تلویزیون حدود بودجه ای که می خواهید برای آن هزینه کنید را مشخص کنید

- کیفیت تصویر تلویزیون:

کیفیت تصاویرهم عامل مهم دیگری است که پیش از خرید تلویزیون باید به آن توجه کنید. در حال حاضر تلویزیون های موجود در بازار در یکی از این چهار دسته قرار دارند:

- 4k

- HD

- FULL HD

- ULTRA HD

تلویزیون های HD با روزلوشن  p۷۲۰ (هفتصدو بیست پیکسل) در این بین، از همه زودتر ساخته و روانه بازارهای جهان شدند. از همان ابتدا رقابت بر سر این بود که کدام شرکت می تواند بیشتر در بازار تلویزیون های HD رقابت و محصول با کیفیت تری را به فروش برساند. مدتی بعد تلویزیون Full HD با رزولوشن p ۱۰۸۰ روانه بازارهای جهان شد و به سرعت جای مدل قبلی یعنی تلویزیون  HDرا گرفت. اما با ورود تلویزیون های 4K به بازار، تلویزیون های HD و Full HD دیگر کم کم میدان را خالی کرده و امروزه در بسیاری از خانه ها از تلوزیون 4K استفاده می شود. تلویزیون های 4K رزولوشنی برابر با ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل دارندو از این رو در حال حاضر با کیفیت ترین تلویزیون های جهان از نظر ساخت و تکنولوژی بکار رفته در آن هستند. روز به روز بر تعداد استفاده کنندگان از فرمت 4K افزایش پیدا می کند بطوری که بسیاری از شرکت های تولید کننده فیلم و سریال های تلویزیونی و شرکت های سازنده کنسول های بازی از جمله مایکروسافت و سونی از این فرمت پشتیبانی می کنند. البته با این وجود هنوز برخی از مردم تلویزیون های Full HD را مورد استفاده قرار می دهند و شاید عجله ای برای خرید تلویزیون 4K نداشته باشند.و این موضوع بیشتر بدلیل این است که همچنان پشتیبانی از این فرمت به شکل گسترده در کشورمان اتفاق نیافتاده و از طرف دیگر به این نکته هم توجه داشته باشید که فیلم ها و بازیهای 4k در حال حاضر گران تر از سایر کیفیت ها هستند.اما این موضوع مطمئنا در آینده تغییر خواهد کرد اگر می خواهید در چند سال آینده تلویزون شما قدیمی نشود بهتر است هنگام خرید تلویزیون توجه کنید که کیفیت 4k را نیز ساپورت نماید.

- تکنولوژی بکار رفته در ساخت تلویزیون:

نوع تکنولوژی ساخت صفحه تصویر هم عامل تاثیر گذار دیگری در خرید تلویزیون است که می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم. می دانید که دنیای تلویزیون ها از ابتدا تاکنون در حال رشد و پیشرفت بوده و از تلویزیون های سیاه و سفید با کیفیت پایین به تلویزیون های رنگی آنالوگ و تحول آنها به نوع CRT و پلاسما و سرانجام ورود تلویزیون های دیجیتال (DTV) .

امروزه اکثر غریب به اتفاق کشورهای جهان سیستم تصویر دیجیتال را پذیرفته اند و بنابراین خرید تلویزیون دیجیتال امری اجتناب ناپذیر است. این تلویزیون ها شامل تلویزیون LCD (یا صفحه نمایش کریستال مایع ) و تلویزیون LED (مخفف دیودهای منتشر کننده نور) در دو دهه اخیر وارد بازارهای شده اند و به دلیل کیفیت بالای تصاویر و همچنین اشغال فضای کم و در نتیجه سبک وزن شدن تلویزیون ها به سرعت جای خود را در بین مشتریان باز کردند. البته در حال حاضر تلویزیون های OLED با داشتن جدیدترین تکنولوژی ساخت روز به روز معروفیت و فروش بیشتری در بازارهای جهانی پیدا می کنند. این نوع تلویزیون ها تصاویر سه بعدی را با کیفیت مناسب نشان می دهند و بدنه آنها قطر بسیار نازکی داشته و بنابراین حمل آنها بسیار ساده تر است. برای نخستین بار شرکت LG Electronics این نوع تلویزیون ها را روانه بازارهای جهانی کرد. اگر قصد خرید تلویزیون OLED را دارید، به شما تبریک می گوییم چون یکی بهترین انتخاب روز را انجام داده اید.

- دو بعدی یا سه بعدی بودن تلویزیون:

مسئله دیگری که امروزه برای خرید تلویزیون برای بسیاری از مشتریان به ویژه جوانان مهم است، دیدن فیلم  بصورت سه بعدی است. برای دهه ها، تلویزیون ها بصورت دوبعدی بودند ولی اکنون هر کسی می تواند با خرید تلویزیون سه بعدی، در خانه فیلم ها و انیمیشن ها را بصورت سه بعدی تماشا کند و از این لحاظ نیازی به رفتن به سالن های سینما نباشد. با زدن عینک های سه بعدی براحتی می توانید تصاویر این تلویزیون ها را بصورت سه بعدی ببینید و هیجان و تجربه جالبی را بدست آورید. البته خرید تلویزیون سه بعدی هم معمولا چیزی است که مورد نظر همه نیست و بسیاری از افراد حاضر به پرداخت هزینه بیشتر برای استفاده از چنین امکاناتی نیستند.یکی دلایل آن را می توان گران بودن نسبی فیلم های سه بعدی نسبت به فیلم های دو بعدی و همچنین فراگیری کمتر آنها دانست که البته تولید فیلم های سه بعدی در سالیان اخیر رشد بسیار چشم گیری داشته است.

- توجه مصرف انرژی هنگام خرید تلویزیون:

میزان مصرف برق تلویزیون، یکی از ویژگی های مهم آن است که در از گذشته مورد توجه خریداران قرار داشته و بسیاری از مشتریان و علاقه مندان به خرید جدیدترین مدلهای تلویزیون سئوالاتی برایشان مطرح می شود از جمله این که کم مصرف ترین تلویزیون کدام است و یا نحوه محاسبه مصرف انرژی تلویزیون ها چگونه است. در گذشته مصرف برق تلویزیون های قدیمی، کمی بالا بود به خصوص اینکه سیستم تلویزیون ها بصورت آنالوگ بود و یکی از معایب آنها همین مصرف برق بود. ولی در سالهای اخیر با ورود تلویزیون های LCD ، LED و Oled مصرف برق پایین تر آمده و سازندگان تلاش کرده اند تا با پایین آوردن میزان برق مصرفی تلویزیون، به این مسئله به بهترین نحو پاسخ دهند. در حال حاضر بطور میانگین، مصرف برق تلویزیون های جدید در حدود 150 وات بر ساعت است. گفته می شود که در خانواده های ایرانی، بطور متوسط 6 ساعت در شبانه روز تلویزیون روشن است. البته این آمار در ایام تعطیلات ممکن است بسیار افزایش پیدا کند و برای مثال دیدن فیلم و سریال با دوستان و یا اجرای بازی های کنسول های ویدئویی (از قبیل Xbox و یا پلی استیشن) هم نوجوانان و جوانان را ساعتها به خود سرگرم کند. که همین مسئله هم کمی مصرف برق آنرا بالاتر می برد.


مصرف انرژی در خرید تلویزیون


میزان مصرف انرژی تلویزیون هم مانند بسیاری از وسایل برقی دیگر در سالهای گذشته توسط اتحادیه اروپا طبق استاندارد های خاصی اندازه گیری می شود و جدیدترین استاندارد مصرف برق تلویزیون ها در سال 2010 عرضه شد. این استاندارد بر اساس شاخص راندمان انرژی مصرفی تلویزیون (Energy Efficiency Index یا EEI) اندازه گیری می شود. در این میان رتبه A+++ کم مصرف ترین تلویزیون و رتبه G به پر مصرف ترین آن اطلاق می شود. این میزان بر پایه وات بر ساعت سنجیده می شود. گفته می شود که به ترتیب تلویزیون های پلاسما و بعد تلویزیون های LCD ، پر مصرف ترین تلویزیون ها هستند و هنگام خرید تلویزیون باید به این مسئله توجه کرد.طبیعی است که در این میان هر چه سایز تلویزیون (ابعاد) آن بزرگ تر باشد، میزان مصرف انرژی آن نیز بیشتر است.

در مجموع می توان بطور میانگین مصرف برق تلویزیون ها را بصورت زیر ارزیابی کرد:

ابعاد تلویزیون نوع تلویزیون میزان انرژی مصرفی (وات در ساعت)
۳۲ اينچ   (قديمي) 112
37 اینچ LCD 170
37 اینچ LED 140
۴۰ اينچ   LED 145
۴۰ اينچ   LCD 200
۴۰ اينچ   پلاسما 350
42  اینچ LCD 210
42  اینچ LED 150
47 اینچ LCD 250
47 اینچ LED 170

- بررسی امکانات جانبی موقع خرید تلویزیون:

امروزه از آنجایی که تلویزیون ها پیشرفت های بسیاری در زمینه صدا و تصویر داشته اند، امکانات جانبی آنها نیز افزایش پیدا کرده است. از جمله پورت HDMI ، ورودی USB و ورودی AVI که هر کدام استفاده های خاص خودشان را دارند و با کمک آنها می توانید وسایل جانبی (از جمله DVD Player ، کنسولهای بازی و یا فلش USB) را به تلویزیون وصل و از نهایت قدرت تلویزیون استفاده کنید. از طرف دیگر مسئله اینترنت و قابلیت اتصال به آن - از طریق پورت شبکه - که مدتهاست در تلویزیون ها گنجانده شده. این امر به خصوص برای کسانی که علاقه مند به تماشای سریال های بلند تلویزیونی هستند، بسیار مناسب است. همچنین مسئله گیرنده های دیجیتال (DVB) که در حال حاضر اکثر تلویزیون ها دارای آن هستند نیز یکی دیگر امکانات جانبی است که موقع خرید تلویزیزون باید به آن توجه کرد.ضمنا هر برند نیز امکانات مخصوص و منحصر به خود دارد مانند ماشین زمان در تلویزیون های ال جی.

هنگام خرید تلویزیون توجه به امکاناتی مانند داشتن سیستم عامل اندروید و قابلیت اتصال WIFI به اینترنت باعث می شود که مدت زمان بیشتری تلویزیون خریداری شده بروز بماند و دیرتر قدیمی شود و امکاناتی مانند وجود گیرنده دیجیتال داخلی باعث کاهش هزینه های آتی برای خرید یک گیرنده جدا می گردد.

- کیفیت صدای تلویزیون:

هنگام خرید تلویزیون، به یاد داشته باشید که کیفیت صدای تلویزیون نیز بسیار مهم و تاثیرگذار است. داشتن و یا نداشتن بلندگوهای مجهز (Speaker) و داشتن کیفیت صدای دالبی (Dolby) و همچنین امکان DTS همه در ایجاد یک صدای با کیفیت تلویزیون نقش کلیدی را بازی می کنند. بنابراین زمانی که قصد خرید تلویزیون را دارید، به کیفیت پخش  صدای آن (دالبی بودن یا نبودن) توجه نمایید

- تلویزیون صفحه تخت یا منحنی:

تا چندی پیش تلویزیون ها همگی از نوع تخت بودند ولی با پیشرفت علم  امکان ساخت و عرضه تلویزیون های منحنی هم فراهم شد و امروزه این مسئله به جایی رسیده است که رقابت شدیدی در این میان بین سازنگان درگرفته اما بسیاری از مشتریان ممکن است همچنان دیدن فیلم و سریال با استفاده از تلویزیون های تخت را ترجیح بدهند و این موضوع در حال حاضر بیشتر یک امر سلیقه ای است و تفاوت محسوسی از نظر کیفیت تصویر بین دو این دو وجود ندارد.