call تلفن : 1603613-0990

یکی از مسائل مهم هنگام خرید کولرگازی اسپلیت و یا انواع دیگر آن، نحوه عملکرد کولر گازی است. از این در کنار اطلاع از قیمت کولر گازی، برای بسیاری از مشتریان جوان ما که قصد خرید کولر گازی از بانه نیاز را دارند و علاقه مند به مسائل علمی و فنی نیز هستند، نحوه عملکرد کولر گازی و آشنایی با قطعات آن می تواند مسلما جالب باشد. 
هر چه اطلاعات فنی شما در زمینه ساختار کولر گازی بیشتر باشد، هنگام خرید و نصب آن راحت تر می توانید با آن کار کرده و بعدا در صورت هر گونه نیاز براحتی بخش های مختلف آنرا پاکسازی و تمیز کنید. 

مخترع کولر گازی، یک مهندس آمریکایی به نام "ویلیس هاویلند کریر" (Willis Haviland Carrier) بود که مخترع سیستم های تهویه مطبوع هوا بود. وی یک مهندس مکانیک بود که در زمینه سیستم های حرارتی دو برودتی تبحر داشت و در سال 1902 میلادی توانست سیستم های حرارتی و تهویه هوای کارخانه ای که در آن کار می کرد را اصلاح کند و در آن زمان توانست کمک بزرگی به شرکت بوفالو (که در آن کار می کرد) کند. وی بعدا توانست با موفقیت شرکت خود یعنی "کمپانی کریر" را تاسیس و همچنین اولین دستگاه تصفیه هوا را در سال 1906 میلادی اختراع کرد که در آن نیاز از این اختراعات بسیار استقبال شد و خرید کولر و دستگاه های تصفیه هوا توسط بسیاری از کارخانجات و مراکز تولیدی در آمریکا آغاز و از تولیدات شرکت وی استقبال شد.

در اینجا هر یک از بخش های کولر گازی، سیستم های آن، نحوه عملکرد و اجزای آنرا تک تک و جداگانه بررسی می کنیم:
- اجزای کولر گازی:
معرفی قطعات کولر گازی یکی از اولین بخش های آشنایی با ساختار فنی کولر گازی است. شناخت اجزا و قطعات کولر گازی به شناخت نحوه عملکرد آن نیز کمک می کند و موجب می شود که شما بتوانید براحتی از نحوه کار کولر گازی مطلع شده و هنگام خرید کولر گازی از بانه نیاز با توجه به مشخصات فنی هر یک از این محصولات، راحت تر بتوانید کولر گازی اسپلیت (و یا سایر مدلها) را جهت استفاده خانگی و یا محل کار انتخاب کنید.
نکته مهمی که هنگام خرید کولر گازی اسپلیت، پنجره ای، ایستاده و غیره در نظر داشته باشید این است که نوع قطعات و اجزا کولر گازی و همچنین سیستم های بکار رفته در تعیین قیمت کولر گازی تاثیر مستقیم دارند و از عوامل موثر در قیمت کولر گازی به حساب می آید. مسلما هر چه سیستم های این دستگاه ها و محصولات خانگی پیشرفته تر باشند، معمولا قیمت آنها کمی بالاتر است.

در اینجا جهت آشنایی هر چه بیشتر شما خریداران محترم، سعی می کنیم بطور خلاصه قطعات مختلف کولر گازی اسپلیت را به شما معرفی کنیم:

برد الکترونیک
کمپرسور
الکتروموتور فن یونیت داخلی
الکتروموتور فن یونیت خارجی
شیر آب چهار راه
کندانسور
پروانه فن یونیت داخلی
پروانه فن یونیت خارجی
شیر رفت و برگشت
پمپ تخلیه آب
اینورتر


هنگام نصب کولر گازی اسپلیت دو یونیت (بخش) داخلی و خارجی هر یک جداگانه نصب می شوند که یونیت داخلی در داخل محیطی که قرار است در آن کولر کار سرمایش، گرمایش و یا تصفیه هوا را انجام دهد قرار داده می شود و یونیت خارجی بر روی پشت بام و یا حیاط. این دو بخش توسط لوله هایی به هم وصل می شوند که گازهای خنک کننده (ماده مبرد) درون آن جریان پیدا می کند. قیمت کولر گازی اسپلیت تا حدودی وابسته به همین بخش ها و اجزای آنها و نحوه ساخت قطعات توسط کارخانه سازنده می باشد. 

- کولر گازی چگونه کار می کند؟
کولر (cooler) همانطور که از اسمش پیداست در اصل وظیفه آن خنک کردن می باشد. البته امروزه بیشتر کولرگازی های جدید علاوه بر این کار، توانایی ایجاد گرما در محیط هنگام فصل های سرد سال و همچنین تصفیه هوا را نیز انجام می دهند که این مسائل هنگام خرید کولر گازی اهمیت زیادی دارد. 
طرز کار کولر گازی اسپلیت به این صورت است که کمپرسور (فشرده کننده) مکش گاز را از کندانسور انجام داده و آنرا به سمت کندانسور می فرستد. کندانسور که خود در واقع مجموعه ای از لوله های مسی و صفحات آلومینیومی است، در حالت سرمایش کولر گازی، گرمای گازهای درون لوله ها را جذب کرده و در حالت گرمایشی برعکس اقدام به دفع سرمای آن می کند.

از طرف دیگر الکتروموتور فن کولر گازی نیز با چرخش و کنترل پروانه های یونیت های داخلی و خارجی موجب حرکت و چرخش گاز از یونیت خارجی به  داخلی و بلعکس می شود. البته کلیه این مراحل تحت فرمان برد الکترونیک دستگاه کولر گازی صورت می گیرد که کنترل عملکرد سیستم های کولر گازی را بر عهده دارد. هر چه این برد الکترونیک و سیستم های مختلف و امکانات دستگاه بیشتر باشد، قیمت کولر گازی نیز بیشتر است.
اما اینورتر کولر گازی هم یکی از قطعات مهم این دستگاه ها است که موجب صرفه جویی در مصرف برق شده و همچنین در دراز مدت استهلاک دستگاه را کاهش می دهد. به این ترتیب که اینورتر کولر گازی که نوعی مبدل برق جریان متناوب به جریان برق مستقیم است در مدار کولر گازی به نحوی عمل می کند که زمانی که دستگاه برای مدت طولانی کار می کند، خاموش نشود و دور موتور کولر گازی کم شود و زمانی که دوباره دما تغییر کرد مجددا دور موتور افزایش پیدا کرده و مجددا دما به میزان مورد نظر برسد و این کار بارها تکرار می شود. امروزه داشتن اینورتر یکی از مهم ترین فاکتورهای تعیین کننده قیمت کولر گازی است.
(البته جزئیات بیشتر را در این رابطه، قبلا در مقاله اینورتر در کولر گازی به چه معناست؟ نوشته ایم)

- نحوه گرمایش کولر گازی:
یکی از مزایای خرید کولر گازی های جدید قابلیت گرمایشی آنهاست. در دوران قدیم، کولر گازی ها صرفا جهت ایجاد سرمایش در هوای محیط مورد استفاده قرار می گرفتند اما امروزه قابلیت گرمایشی کولر گازی اسپلیت کمک بزرگی به بسیاری از خانواده ها در ایام سرد سال به خصوص در برخی روزهای پر برف و باران زمستان و پاییز است.
نحوه کار این دستگاه ها جهت ایجاد گرما به این صورت است که درست برعکس حالت سرمایشی، گازهای درون کمپرسور گرم شده و سپس از طریق شیر چهار طرفه به اواپراتور و لوله های مسی آن فرستاده می شود و از طریق فن یونیت داخلی باد گرم کولر گازی به درون محیط پرتاب می شود. امروزه قیمت کولر گازی اسپلیت به دلیل قابلیت هایی مختلف آن از جمله قابلیت گرمایشی بیشتر از مدلها و انواع دیگر آنهاست. 
با این توضیحات امیدواریم که با ساختمان کولر گازی و جزئیات فنی تشکیل دهنده آن آشنا شوید. به این ترتیب اگر شما هم قصد خرید کولر گازی و مقایسه بخش های فنی آنها با یکدیگر دارید می توانید در سایت ما جدیدترین محصولات برندهای معتبر جهان به همراه قیمت هایشان را ببینید و از مزایای خرید کولر گازی از بانه نیاز بهره مند شوید. قیمت کولر گازی ارزان و با کیفیت را در بانه نیاز جستجو کنید.