call تلفن : 1603613-0990

خرید ماشین ظرفشویی این روزها به یکی از مهم ترین خریدهای خانواده ها به خصوص زوج های جوان تبدیل شده است. اما در این میان نحوه عملکرد ماشین ظرفشویی یا به عبارت بهتر طرز کار ماشین ظرفشویی، نکته ای است که شاید برخی از علاقه مندان در کنار پرس و جو و بررسی درباره قیمت ماشین ظرفشویی و یا بررسی مدلهای جدید ماشین ظرفشویی های موجود در بازارهای کشورمان، درباره آن مایل به بحث و بررسی مسائل فنی و تکنیکی این دستگاه های خانگی هستند. 

البته ناگفته نماند که پیشتر در مقاله راهنمای خرید ماشین ظرفشویی، در نگاهی کلی بخشی از عملکرد این دستگاه ها را بررسی کردیم. اما در این بخش تلاش می کنیم تا در زمینه مسائل فنی و بررسی هر چه دقیق تر عملکرد این دستگاه، مراحل مختلف آن و بطور خلاصه اینکه ماشین ظرفشویی چگونه کار می کند را به شما علاقه مندان معرفی کنیم.  
اما اولین نکته این است که اصولا عملکرد ماشین ظرفشویی در جهت شستشو و آبکشی ظروف کثیف منزل شما در آشپزخانه است. البته در سالهای اخیر مدلهای جدید ماشین های ظرفشویی تولید شده توسط برندهای برتر جهانی از جمله سامسونگ (Samsung)، ال جی (LG)، بوش (Bosch) و میله (Miele) دارای برخی قابلیت ها و سیستم های پیشرفته ای هستند که کار با این دستگاه ها را ساده تر و بهتر کرده و بازدهی آنها را افزایش می دهد.

امکانات و سیستم هایی از جمله تایمر اتوماتیک، اینورتر، سیستم عیب یابی هوشمند، سیستم های کنترل کننده شستشوی آب، قابلیت های آنتی باکتریال، فیلتر های مختلف، سنسورهای جدید و پیشرفته، پمپ شستشوی قوی و... که همگی موجب افزایش کارآمدی و بازدهی دستگاه های ظرفشویی می شوند و کسانی که قصد خرید ماشین ظرفشویی از بانه را دارند، نیز معمولا به این قابلیت ها و امکانات توجه دارند. همانند بسیاری از لوازم خانگی دیگر هر چه امکانات و سیستم های پیشرفته تری در دستگاه های ظرفشویی قرار داده شده باشند، در نهایت قیمت ماشین ظرفشویی کمی گرانتر است. 

البته شاید برخی بگویند که طرز کار ماشین ظرفشویی بسیار ساده است و کافی است که مواد شوینده ظروف به دستگاه ریخته شوند و سپس با انجام برخی تنظیمات دستگاه ظرفشویی، آنرا روشن کنند. این نکته تقریبا درست است اما هر چه اطلاعات شما در زمینه طرز کار ماشین ظرفشویی بیشتر شود و از مسائل فنی آن بیشتر مطلع باشید، مسلما هنگام خرید ماشین ظرفشویی از بانه راحت تر می توانید تصمیم گیری کنید و در درازمدت نیز ضمن بهره برداری بهینه از این دستگاه، بهتر می توانید نهایت استفاده را از ماشین ظرفشویی خود ببرید.
اما آنچه که شما در زمان کار این دستگاه ها نمی بینید کاملا فرق دارد و به این آسانی نیست. در واقع یک دستگاه ظرفشویی، طی چند مرحله اقدام به شستشوی ظروف، بشقاب، لیوان، قاشق و چنگال های شما و آماده سازی آنها می کند. در اغلب ماشین های ظرفشویی بطور کلی مراحل کار و نحوه عملکرد آن بصورت زیر است:
پر کردن مخزن آب دستگاه 
افزایش دمای آب (تا رساندن آن به میزان دمای مورد نظر)
پرتاب آب با فشار به سطح ظروف 
تخلیه آب کثیف
پاشیدن مجدد آب به ظروف (مرحله آبکشی)
تخلیه مجدد آب
افزایش دما و ایجاد حرارت جهت خشک کردن ظروف

نحوه عملکرد ماشین ظرفشویی

ضمنا ماشین های ظرفشویی همانطور که اشاره شد، دارای سیستم ها و قابلیت هایی هستند که در هر یک از مراحل چندگانه نام برده به انجام هر چه بهتر مراحل شستشو و آبکشی و خشک کردن ظروف کمک می کنند. از جمله تایمر و یا کیت های کامپیوتری دستگاه ظرفشویی که وجود آنها موجب می شود که زمان انجام هر یک از مراحل بالا به درستی تنظیم شوند و هر مرحله در مدت زمان مشخصی صورت گیرد. در برخی از مدلهای جدید ماشین های ظرفشویی، این دستگاه ها دارای قفل کودک نیز هستند و به این ترتیب در زمان کار کردن دستگاه با تنظیم آن، در صورتی اشتباها کودکان به سراغ دستگاه بروند، نمی توانند با زدن دکمه های پنل کنترل آن موجب ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه بشوند.
دستگاه های ظرفشویی دارای شیرهای ورودی آب هستند که آب شهری از آن طریق وارد دستگاه می شود. علاوه بر این ماشین های ظرفشویی دارای پمپ آب نیز هستند که یکی از مهم ترین بخش های این دستگاه ها را تشکیل می دهد. چرا که پمپ آب با فشار آب را به درون آب پاش ها انتقال می دهد و از آنجا با فشار به سطح ظروف پاشیده شده و موجب تمیز شدن آنها می شود. از طرف دیگر دومین کاری که پمپ ماشین ظرفشویی انجام می دهد، انتقال فاضلاب دستگاه به مجرای خروجی دستگاه است. 

ناگفته نماند که عملکرد پمپ دستگاه ظرفشویی یکی از عوامل تاثیر گذار در قیمت ماشین ظرفشویی به شمار می رود. چرا که در برخی از مدلهای قدیمی از پمپ های یکطرفه استفاده می شد ولی در سالهای اخیر بسیاری از پمپ های این دستگاه ها از نوع دوطرفه هستند که بازدهی آنها را نیز افزایش می دهد. 
از طرف دیگر وجود سنسورهای حرارتی که مانع از افزایش شدید دما و در نتیجه شکستن و یا آسیب به سطح ظروف می شوند و یا سنسورهایی که میزان بالا آمدن آب در دستگاه در زمان شستشو را طوری کنترل می کنند که آب تا حدی در کف دستگاه پر شود که ظروف در آن غوطه ور نشوند. 

ضمنا در کف دستگاه های ظرفشویی، المنت های تولید گرما قرار داده می شوند که موجب ایجاد دما و گرما در دستگاه تا میزان مورد نظر هستند. اما مسئله مهم دیگر در این میان تخلیه آبهای کثیف ظرفشویی است. دو حالت وجود دارد:
- آبهای کثیف به سینک ظرفشویی ریخته می شوند.
- آبهای کثیف مستقیما به لوله فاضلاب سینک ظرفشویی ریخته می شوند. 
سرانجام مرحله خشک کردن ظروف که آخرین مرحله است و در آن المنت های دستگاه با افزایش دمای درون دستگاه (گاهی تا 55 الی 60 درجه سانتی گراد) موجب خشک شدن ظروف می شوند.

نحوه عملکرد دستگاه ظرفشویی
حال چند سئوال و پاسخ های آنها را در زمینه طرز استفاده از ماشین ظرفشویی را در اینجا بررسی می کنیم که معمولا این سئوالات برای کسانی که قصد خرید ماشین ظرفشویی از بانه را دارند، پیش می آیند:
- آیا لازم است پیش از قرار دادن ظروف در دستگاه ظرفشویی، آنها را تمیز کنیم؟
معمولا بهتر است چنانچه مقدار قابل توجهی از غذا در بشقاب ها باقی مانده و یا به کف برخی ظروف مقداری غذای سوخته چسبیده باشد، با دست آنها را جدا کرده و سپس ظروف را در دستگاه ظرفشویی قرار داد. این نکته را باید پیش از خرید دستگاه ظرفشویی در نظر داشته باشید که هر چند امروزه مدلهای جدید این دستگاه ها شستشوی کامل و دقیقی از ظروف را انجام می دهند ولی هر چه تکه های چسبیده غذا را بیشتر از سطح ظروف پاک کنید، بهتر است. البته در نهایت این نکته را به یاد داشته باشید که یک دستگاه ظرفشویی تا حد امکان سطح ظروف را طوری تمیز و پاکیزه می کند که شما در بیشتر مواقع نیاز چندانی با پاکسازی سطح ظروف پیش از گذاشتن آنها در دستگاه ندارید. لذا جای نگرانی نیست و با خیال راحت می توانید کار شستشوی ظروف، لیوان ها، کارد و قاشق و چنگال را به ماشین ظرفشویی بسپارید.

- طرز قرار دادن ظروف در ماشین ظرفشویی:
بهتر است تا حد امکان مخزن ماشین ظرفشویی را از ظروف، بشقاب ها و یا لوازم دیگری مانند قاشق و چنگال پر کنید. بهتر است ظروف بزرگ تر در ردیف های اطراف و ظروف کوچکتر در مرکز قرار داده شوند. 

- از چه شوینده ای باید استفاده کرد؟
بهتر است از شوینده هایی مانند مایع ظرفشویی های موجود در بازار، استفاده نشود. امروزه خوشبختانه شوینده های مخصوص ماشین ظرفشویی در بازارها و فروشگاه ها به فروش می رسند که می توانید با مراجعه به آنها، این شوینده های مخصوص دستگاه ظرفشویی را خریداری و براحتی استفاده کنید. این نکته را هنگام خرید ماشین ظرفشویی در نظر داشته باشید. 

امیدواریم با این اوصاف پس ازاطلاع از آخرین قیمت ماشین ظرفشویی در سایت ما و سپس خرید ماشین ظرفشویی از بانه بتوانید به بهترین نحو ممکن از این دستگاه ها استفاده کرده و علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب و انرژی، بتوانید در وقت خود نیز صرفه جویی کنید.