call تلفن : 1603613-0990

پس از خرید تلویزیون از بانه، مسئله نگهداری از تلویزیون نیز اهمیت خاص خود را دارد. معمولا در دفترچه ها و یا کاتالوگ های راهنمای خرید تلویزیون نکات نگهداری و مراقبت از تلویزیون ها درج نمی شود و صرفا برخی مسائل فنی، قابلیت ها و قیمت خرید تلویزیون جهت اطلاع خریداران درج می شود.

به همین جهت بسیاری از کسانی که اقدام به خرید تلویزیون های جدید می کنند، متاسفانه به نکات مهم و پایه ای در زمینه حفظ و نگهداری از تلویزیون توجه نمی کنند و یا برخی اقدام به جستجو در وب سایت های اینترنتی می کنند. از طرف دیگر صرفا آشنایی با امکانات جانبی تلویزیون ها و ویژگی های آنها نمی تواند در این زمینه کمک موثری به مشتریان کند. به ویژه آنهایی که برای نخستین بار اقدام به خرید تلویزیون های LED یا 4k جدید می کنند. 

به همین جهت در این بخش قصد داریم تا نکات و اصول نگهداری تلویزیون ها را بطور خلاصه و مفید به شما خوانندگان و علاقه مندان آموزش دهیم تا با رعایت این نکات بتوانید پس از خرید تلویزیون از بانه، براحتی تا سالهای سال از تلویزیون خود نگهداری و استفاده کنید. چرا که نگهداری صحیح از تلویزیون می تواند موجب افزایش دوام و عمر آن شود و نیازی به تعمیر تلویزیون حتی پس از چند سال، نباشد. 

شاید در مقایسه تلویزیون تخت و منحنی نگهداری از تلویزیون های تخت قدری آسان تر بنظر برسد. به خصوص با توجه به اینکه بسیایر از خریداران به اشتباه تصور می کنند که چون تلویزیون های تخت (اعم از پلاسما، led و...) معمولا دارای شکل ساده و مستطیلی شکل هستند، پس نیازی به دقت در نگهداری آنها نیست! در صورتی در ادامه این بخش به اتفاق خواهیم دید که مراقبت از تلویزیون چندان ربطی به شکل و فرم بدنه آن ندارد و بیشتر نکاتی که در ادامه خواهیم دید در مورد مراقبت از تمام و یا بیشتر تلویزیون های جدید ساخته شده توسط برندهای معروف تولید کننده کاملا صدق می کند.

محل تلویزیون:

اولین مسئله ای که پس از خرید تلویزیون از بانه (و یا فروشگاه ها و مراکز فروش دیگر) باید به آن توجه کرد این است که تلویزیون را در کجای خانه قرار دهیم. بطوئر خلاصه اینکه بهترین مکان قرار دادن تلویزیون در خانه کجاست و باید در کجا قرار داده شده و نصب شود. 

تلویزیون معمولا در اتاق یا سالن نشیمن خانه قرار داده می شود. اما چند نکته در این میان دخیل است که باید هر یک از آنها را به دقت پیش از نصب و قرار دادن تلویزیون مورد توجه قرار داد. در حال حاضر در حالت کلی جهت نصب تلویزیون های جدید معمولا دو انتخاب دارید: 

قرار دادن تلویزیون بر روی میز آن (که در واقع جزو لوازم جانبی تلویزیون محسوب می گردد)
نصب تلویزیون بر دیوار

بیشتر تلویزیون های جدید ساخته شده توسط برندها و شرکتهای معروف جهان قابلیت نصب بر روی دیوار را دارند. این کار مزایای زیادی دارد از جمله صرفه جویی در فضای نشیمن و یا ایجاد تنوع در منزل. این کار البته نقش مهمی در دکوراسیون اتاق نشیمن نیز خواهد داشت و موجب مدرن تر و شیک تر بنظر رسیدن این فضا نیز می شود. 
اما بطور سنتی هنوز هم بسیاری از افراد تلویزیون های خود را بر روی میز تلویزیون قرار می دهند که این روش نیز مزایای خاص خود را دارد. به خصوص میز تلویزیون های چوبی زیبا. 

نکات نگهداری از تلویزیون

اما در هر دو صورت باید مراقب باشید که محل نصب تلویزیون نزدیک منبع گرما (شومینه، شوفاژ و یا لوله بخاری) نباشد. همچنین آفتاب مستقیما به بدنه تلویزیون نتابد (به خصوص در تابستان) و به این منظور تا حد امکان تلویزیون را دور از پنجره ها نصب کنید. به این ترتیب خنک شدن تلویزیون نیز براحتی صورت می گیرد و طول عمر آن افزایش پیدا می کند. از طرف دیگر دستگاه تلویزیون نباید به منابع تولید رطوبت نیز بیش از حد نزدیک باشد چون ممکن است رطوبت زیاد در دراز مدت منجر به اتصالی و یا سوختن بورد آن کند. 
چه تلویزیون بر روی دیوار و چه بر روی میز تلویزیون قرار داده می شود، تا حد امکان محیط اطراف آن خالی باشد تا هوا به خوبی در اطراف آن جریان پیدا کند. روی تلویزیون نیز هیچ چیزی قرار ندهید. (اجسامی از قبیل پارچه)
طرز قرار دادن تلویزیون نیز از جهت فاصله با افراد تماشاکننده باید به گونه ای باشد که فاصله نزدیک ترین فرد به صفحه تصویر تلویزیون حدودا سه متر باشد. 

برق تلویزیون:

معمولا توصیه می شود که پیش از خروج از خانه تلویزیون از برق کشیده شود. این کار تا حدودی به افزایش عمر آن کمک می کند. چرا که تلویزیون های جدید (اعم از lcd، led، 4k و غیره) حتی در زمانی که شما با استفاده از ریموت کنترل تلویزیون دستگاه را خاموش می کنید، باز هم برق در تلویزیون در جریان است. به همین دلیل توصیه می شود که حتی اگر برای یک یا دو ساعت در منزل نیستید و یا تلویزیون در ساعت های خاصی تماشا نمی کنید، حتما دستگاه را از برق بکشید. این کار به افزایش دوام تلویزیون و بورد های لامپ های led (و یا انواع لامپ های مشابه در تلویزیون هایی با تکنولوژی های دیگر) کمک شایانی می کند. همچنین جهت جلوگیری از وارد شدن هر گونه شوک ناشی از نوسانات برق حتما یک ترانس برق مناسب خریداری و برق دستگاه را به آن وصل کنید. نوسانات شدید برق می تواند منجر به سوختن و یا اتصالی بسیاری از لوازم خانگی از جمله تلویزیون شود. 
البته باز هم در این صورت در زمانی که هوا به شدت طوفانی است و امکان رعد و برق وجود دارد، در صورتی که تماشای تلویزیون برای شما چندان واجب نیست، آنرا خاموش کنید. 

نکات مراقبت از تلویزیون

تمیز کردن تلویزیون:

نحوه پاک کردن و تمیز کردن تلویزیون بسیار ساده است ولی باید در رعایت نکات مهم آن تا حد امکان دقت کرد. جهت پاک کردن و تمیز کردن تلویزیون باید بااستفاده از یک پارچه مناسب که بر روی تلویزیون خش نیاندازد - مانند دستمال عینک - استفاده کرد. خوشبختانه در سالهای اخیر پارچه و دستمال های تمیز کننده ای به بازارهای جهان عرضه شده که با استفاده از تکنولوژی نانو ساخته شده اند و براحتی با کمی نم دار کردن دستمال ها می توان براحتی تلویزیون را تمیز کرد. هنگام انجام این کار دقت کنید که دستمال مورد نظر بیش از حد خیس نباشد و در ضمن دستمال را به آرامی بر روی صفحه نمایش و سایر بخش های بدنه تلویزیون بکشید. 

در بازارهای جهانی در حال حاضر اسپری مخصوص تمیز کردن تلویزیون نیز موجود است و می توان براحتی از آنها استفاده کرد. البته نکته جالب اینجاست که حتی اگر به هر دلیل نتوانستید این نوع اسپری های تمیز کننده را تهیه و استفاده کنید، می توانید پس از خرید تلویزیون، با استفاده از مایع پاک کننده عینک، دستمال پاک کننده را آغشته و به آرامی بر روی صفحه تلویزیون بکشید و آنرا تمیز نگه دارید. 

لطفا توجه کنید که از موادی مانند الکل یا استون جهت پاک سازی و از بین بردن لکه های رو صفحه نمایش تلویزیون استفاده نکنید. 

نگهداری و مراقبت از تلویزیون

اجرای بازی کنسول ها بر روی تلویزیون:

 یکی از نکات مهم راهنمای خرید تلویزیون های گیمینگ و حفظ و نگهداری آنها این است که به کیفیت تصویر و صدای این تلویزیون ها جهت اجرای هر چه بهتر بازی ها (در صورتی که شما یک گیمر gamer) هستید، هنگام خرید تلویزیون توجه کنید. همچنین دقت داشته باشید که پس از خرید تلویزیون گیمینگ از بانه (و یا مراکز فروش دیگر) در استفاده از کنسول بازی خود دقت کنید. بیش از حد از تلویزیون جهت اجرای بازی های اکشن پر زد و خورد، استفاده نکنید و هم به خودتان استراحت بدهید و هم مواظب تلویزیون خود باشید. نکته عجیب اینجاست که گاهی برخی بازیکنان حرفه ای کنسول های بازی (از جمله کنسولهای نینتندو سوییچ، پلی استیشن 4 سونی و یا کنسول های سری ایکس باکس مایکروسافت) چنان از شکست خود در یک بازی عصبانی و از خود بی خود می شوند که ممکن است حتی به صفحه نمایش تلویزیون آسیب برسانند! 

افرادی که چنین حالت هایی دارند جهت جلوگیری از آسیب رساندن به تلویزیون بهتر است اقدام به اجرای چنین بازی هایی نکنند. در غیر اینصورت در صورت وارد شدن خسارت باید جهت تعمیر تلویزیون اقدام کنند. گاهی ممکن است آسیب وارد شده چنان زیاد باشد که عملا تعمیر تلویزیون به صرفه نباشد و فرد مجبور به خرید تلویزیون جدید شود.