call تلفن : 1603613-0990

تنظیم درجه یخچال فریزر یکی از مهمترین اموری است که بهتر است خانواده ها با آن آشنایی داشته باشند. به ویژه پس از خرید یخچال فریزرهای جدید این مسئله اهمیت بیشتری پیدا می کند. چرا که از یخچال فریزر جهت نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی ها استفاده می شود و چنانچه دمای یخچال و فریزر بیش از حد کم و یا بیش از حد زیاد باشد، در هر دو حالت منجر به فاسد شدن و یا یخ زدن مواد غذایی شده و موجب ضرر زدن به کاربر یخچال فریزر و پایین آمدن کارایی آن می شود. 

از این رو آشنایی با سیستم خنک کننده این دستگاه ها و همچنین عملکرد برخی از قطعات مهم موتور یخچال فریزر در این زمینه می تواند کمک بزرگی به کاربران و مصرف کنندگان کند. این مسئله یکی از مهمترین نکات استفاده از یخچال فریزرهاست که بهتر است   کاربران و خریداران به آن توجه کنند. 

موتور یخچال:

قطعات اصلی موتور یخچال عبارتند از:

کمپرسور (Compressor)
ترموستات (Thermostat)
اواپراتور (evaporator)
کندانسور (Condenser)

البته در زمینه تنظیمات درجه و دمای یخچال فریزر دو بخش اصلی و مهم کمپرسور و ترموستات هستند که در این بخش درباره آنها بیشتر به بحث و بررسی می پردازیم. 
همانطور که قبلا نیز جهت آشنایی بیشتر شما نوشته ایم، کمپرسور یخچال بخش اصلی موتور آن است. کمپرسور شامل یک بخش الکتریکی و مکانیکی است که معمولا در بخش عقب بدنه یخچال قرار دارد و در حقیقت بخش اصلی تولید جریان هوای یخچال بر عهده کمپرسور است. اما در مقابل ترموستات (که از دو بخش therm  به معنای دما و همچنین stat به معنای ثابت تشکیل شده) وظیفه اش ثابت نگه داشتن دمای یخچال به میزان مورد نظر و تنظیم شده است. در حقیقت ترموستات نقش یک کلید را ایفا می کند که با قطع و وصل شدنش کمپرسور را خاموش و یا روشن می کند تا دما در همان مقدار باقی بماند. 

به همین جهت پس از خرید یخچال فریزر نو، تنظیم درجه ترموستات یخچال اهمیت دارد. به خصوص برای نقاطی که آب و هوای گرم دارند. 

تنظیم درجه یخچال فریزر

دمای مناسب یخچال و فریزر:

پس از خرید یخچال فریزر باید توجه داشت که دمای مناسب هر یک از این دو بخش با یکدیگر متفاوت است. معمولا دمای مناسب یخچال بین دو الی 5 یا 6 درجه سانتی گراد است در حالی که برای فریزر تنظیم دمایی بین 15- و 20- درجه سانتی گراد توصیه می شود. شاید جالب باشد که بدانید طبقات مختلف یخچال ساید بای ساید و یا دوقلو هر کدام دارای میانگین دمایی متفاوتی هستند که از طبقات پایین تر به سمت بالاتر دما بمرور بیشتر می شود. چرا که پایین ترین طبقات مخصوص مواد غذایی حساس و فاسد شدنی هستند ولی محفظه درب و همچنین طبقات بالاتر یخچال جهت نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی هایی که دیرتر خراب و یا فاسد می شوند، مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع میانگین دمای طبقات مختلف یخچال و مواد غذایی که می توان در آنها نگهداری کرد به این صورت است:

پایین ترین طبقه یخچال که مخصوص نگهداری مواد غذایی فاسد شدنی مانند میوه، سبزیجات، ماهی و گوشت است معمولا دمایی در حدود دو یا سه درجه سانتی گراد دارد. این طبقه معمولا محفظه ای کشویی و پلاستیکی است که مخصوص نگهداری چنین مواد غذایی است. 
طبقات میانی یخچال که معمولا دمایی بین چهار الی هفت یا هشت درجه سانتی گراد دارند، می توانند جهت نگهداری انواع لبنیات، کیک و شیرینی، غذاهای آماده، نان و موارد دیگری از این دست مورد استفاده قرار گیرند. 
طبقات درون محفظه درب یخچال که بیشترین دما را دارند و هنگام باز و بسته کردن یخچال زودتر دمای خود را از دست می دهند، جهت نگهداری مواد غذایی و یا نوشیدنی هایی که جهت نگهداری آنها دمای بالایی نیاز نیست، مورد اتسفاده قرار می گیرند از جمله آبمیوه و سایر نوشیدنی ها، سس و یا کره. 
فریزر نیز که باید دمایی بسیار کمتر از صفر داشته باشد جهت نگهداری مواد غذایی که تا مدتها باید سالم در آن نگهداری شوند، مانند گوشت و حتی برخی غذاهای آماده و یا نیمه آماده، استفاده می شود. 

جهت تنظیم دمای یخچال می توانید در فصل های پاییز و زمستان دمای ترموستات آنرا بین دو الی پنج درجه و در فصل تابستان و نیمه دوم بهار بین یک الی دو درجه قرار دهید. به این ترتیب کمپرسور یخچال تا زمانی که دما به این حد نرسیده باشد، به کار خود ادامه می دهد ولی هنگامی که دمای یخچال به میزان مورد نظر رسید، ترموستات کمپرسور را قطع می کند. 

این کار بسیار ضروری است چرا که در صورتی که کمپرسور یخچال بطور مدام کار کند، در نهایت ممکن است بسوزد و یا در عملکرد آن اختلال ایجاد شود و مصرف انرژی یخچال فریزر نیز زیاد شود. 

تنظیم دمای یخچال فریزر

تنظیم دمای ترموستات یخچال:

تنظیم دمای ترموستات یخچال بطور دستی می تواند کمک بزرگی به حفظ و نگهداری هر چه بهتر مواد غذایی در یخچال و فریزر کند. البته درجه ترموستات در بیشتر یخچال های امروزی بر سه نوع دایره ای، خطی و یا دیجیتالی است که بسته به اینکه شما اقدام به خرید یخچال فریزر با کدام نوع درجه بندی ترموستات کرده باشید، می توانید تنظیمات آنرا براحتی و بطور دستی انجام دهید:

اگر درجه بندی به شکل دایره ای باشد، معمولا درجات یک، دو، سه و چهار دور دایره تنظیم دما نوشته شده و معمولا با Min و Max (مخفف مینیمم و ماکزیمم که منظور همان حداقل و یا حداکثر دما است) کمترین و بیشترین میزان دمای یخچال (از صفر الی شش درجه سانتی گراد) می توان تنظیم کرد. 
در صورتی که درجه بندی دمای یخچال بصورت خطی باشد، معمولا در قسمتی از این درجه بندی کلمه Coldest یا Colder  به معنای سردتر یا سردترین نوشته شده که هر چه دما را بیشتر به این سمت ببرید، دما کمتر می شود. 
تنظیم دمای یخچال فریزرهای دیجیتالی با استفاده از پنلی که باید در ابتدا از حالت قفل دربیاید، صورت می گیرد. به این منظور باید انگشت خود را به مدت سه ثانیه بر روی Unlock نگه دارید و سپس با زدن دکمه Cooling temperature دمای مورد نظر را می توانید تنظیم کنید. (البته توجه داشته باشید که در بسیاری از یخچال ساید بای ساید های جدید این گزینه Refrigerator temperature نام دارد) 

جهت خرید بهترین برندهای یخچال با قیمت های ارزان و مناسب با بانه نیاز همراه باشید. خرید یخچال فریزرهای جدید ساید بای ساید و یا دوقلو را با بنه نیاز تجربه کنید.