call تلفن : 1603613-0990

آگاهی از انواع صفحه نمایش تلویزیون و یا اطلاع از جدیدترین تکنولوژی صفحه نمایش تلویزیون به بسیاری از افراد پیش از خرید تلویزیون از بانه کمک شایانی می کند. به خصوص با توجه به تنوع محصولات در این حوزه و تکنولوژی های روز شرکتهای جهان در زمینه ساخت تلویزیون های جدید و همچنین قابلیت ها و امکانات آنها. 

تلویزیون ها در طول دهه های گذشته مرتب تغییر کرده اند و هر چند سال یکبار و یا هر دو دهه شاهد تغییر و تحولات فراوان و چشمگیری در ساختار فنی تلویزیون ها و ویژگی های آنها بودیم بطوری که حتی برخی از تلویزیون های امروزی، امکانات و برخی از قابلیت های آنها بی شباهت به توصیفات بعضی از داستان های علمی تخیلی و آینده نگرایانه دهه های گذشته نیست! 

همین نکته به خوبی نشان می دهد که تلویزیون ها تا چه حد پیشرفت کرده اند و با رشد هر چه بیشتر علم و تکنولوژی، تلویزیون ها نیز با شتاب فراوانی مطابق با امکانات جدید و روز پیشرفت کرده اند و براحتی می توانید با بررسی دفترچه های راهنما و یا راهنمای خرید تلویزیون های جدید متوجه این نکته بشوید. از جمله مهمترین پیشرفت های صورت گرفته در این زمینه طراحی و ساخت صفحه نمایش های جدید در تلویزیون ها می باشد. 
اصولا چند نکته در طول دهه های گذشته از نظر طراحان و سازندگان این محصول اهمیت زیادی داشته و شرکتهای تولید کننده تلاش کرده اند تا در راستای ساخت هر چه بهتر تلویزیون های پیشرفته، موارد زیر را به خوبی انجام دهند:

بهبود کیفیت و رزولوشن تصویر
سبک تر شدن هر چه بیشتر تلویزیون و کاهش ضخامت صفحه نمایش
افزایش ابعاد صفحه تصویر
طبیعی تر نشان دادن تصاویر و پشتیبانی از سیستم های جدید هوش مصنوعی
قابلیت نمایش هر چه سریعتر فریم های تصاویر (به ویژه جهت نمایش برنامه ها و یا ویدئوهای اینترنتی و یا بازی های کنسولهای بازی)
امکان نمایش تصاویر بصورت سه بعدی

در حقیقت در طول دهه های گذشته هم زمان با تغییر صفحه نمایش تلویزیون ها از سیاه و سفید به رنگی، به مرور ضخامت صفحه تصویر تلویزیون ها کاهش پیدا کرد و البته در عوض ابعاد و سایز آنها بیشتر و بزرگتر شد. از طرف دیگر کیفیت تصاویر آنقدر بالا رفت که امروزه هنگام دیدن بسیاری از فیلمها، سریال های تلویزیونی، مسابقات ورزشی و یا تصاویر حیات وحش با استفاده از تلویزیون های جدید نه تنها از دیدن تصاویر لذت بیشتری می برید بلکه ناخودآگاه غرق تصاویر زیبا و طبیعی پخش شده از آنها می شوید. این نکته در خرید تلویزیون های جدید همواره تاثیر زیادی در دیدگاه های مشتریان داشته است. 

انواع صفحه نمایش تلویزیون

از طرف دیگر در طول دهه های گذشته با پیشرفت صفحه نمایش تلویزیون ها امکان نمایش بازی های کنسول ها بر روی آنها بصورت سه بعدی و با کیفیت بسیار بالایی فراهم شده است. بطوری که عملا کنسول های بازی ها شما را از داشتن کامپیوتر جهت اجرای جدیدترین بازی ها بی نیاز کرده اند. (در این رابطه می توانید به مقاله راهنمای خرید تلویزیون های گیمینگ مراجعه کنید) همچنین با پشتیبانی تلویزیون های جدید از انواع فرمت های تصویری براحتی می توان جدیدترین فیلم ها، انیمیشن ها و سایر برنامه های تلویزیونی و یا سریال های پخش شده در شبکه های مختلف و همچنین ویدئوهای منتشر شده در وب سایت های معروف اینترنت (برای مثال Youtube) را تماشا کرد. حتی می توانید از طریق کابل های رابط HDMI لپ تاپ خود را به تلویزیون های جدید متصل و عملا صفحه نمایش لپ تاپ خود را با جزئیات مناسب بر روی صفحه تصویر تلویزیون ببینید. 

در حقیقت بسیاری از افرادی که قصد خرید تلویزیون از بانه و یا هر یک از فروشگاه های لوازم خانگی را دارند، تمایل دارند تا با قیمت های مناسب بتوانند تلویزیون های جدیدی که صفحه نمایش آنها قابلیت ها و ویژگی های نام برده را دارند را به خوبی پشتیبانی کند. به ویژه جوانان مشکل پسندی که از تلویزیون چندین استفاده می کنند. برای مثال از آن جهت تماشای فیلم، بازی های مهیج ورزشی، گیمینگ (Gaming) و یا تماشای فیلم های بلوری و یا دی وی دی (DVD) استفاده می کنند. 

به همین جهت پیش از خرید تلویزیون های جدید، نوع صفحه نمایش تلویزیون و انتخاب آن بسیار مهم است. به خصوص با توجه به قیمت نهایی این محصول خانگی و همچنین امکانات و تنظیمات تلویزیون ها جهت کاربری هر چه بهتر. از طرف دیگر خوشبختانه استفاده و نگهداری از تلویزیون های جدیدی که در طول دو دهه اخیر ساخته و روانه بازارهای جهان شده اند، بسیار آسان و در صورت بروز هر گونه آسیب به صفحه نمایش و یا سخت افزارها و مدارهای درون تلویزیون، تعمیر آنها بسیار ساده خواهد بود. اما هر یک از انواع صفحه نمایش ها نسبت به دیگری برتری ها و مزایایی دارند که به همین جهت تلاش داریم در اینجا مقایسه ای کلی در این زمینه بین انواع صفحه تصویر تلویزیون ها داشته باشیم:

انواع صفحه نمایش تلویزیون بر اساس شکل صفحه:

همانطور که در مقاله مقایسه تلویزیون تخت و منحنی نوشته ایم، از لحاظ نوع انحنا یا صاف بودن صفحه نمایش تلویزیون ها به دو نوع تخت (Flat TV) یا منحنی (Curved TV) تقسیم بندی می شوند. در حقیقت تلویزیون ها از ابتدای ساخت در نیمه اول قرن بیستم تا دو دهه قبل عمدتا بصورت تخت و صاف طراحی و ساخته می شدند ولی در سالهای گذشته تلویزیون هایی با صفحه نمایش منحنی نیز ساخته و در بازارهای جهان عرضه شدند. البته این تلویزیون ها پس از مدتی محبوبیت خود را تا حدودی از دست دادند و امروزه همچنان تلویزیون های تخت فروش بیشتری در ایران و بازارهای جهان دارند. 
البته در صورتی که صفحه نمایش منحنی با سایز بزرگ را برای خانواده های پر جمعیت و یا کسانی که مهمان های زیادی را به منزل خود دعوت می کنند، خریداری شود می تواند انتخاب مناسبی باشد. 

انواع صفحه نمایش تلویزیون ها

انواع صفحه نمایش تلویزیون بر اساس نوع صفحه تصویر:

حال می رسیم به انواع صفحات تصویر تلویزیون ها بر اساس نوع و ساختار صفحه تصویر. یعنی تکنولوژی بکار رفته در ساخت نمایشگر تلویزیون ها. نکته ای که ذهن بسیاری از خریداران تلویزیون از بانه را به خود مشغول می کند و بسیاری از علاقه مندان بین خرید تلویزیون های LED، LCD، پلاسما، OLED، 4k و یا دیگر انواع تلویزیون ها گاهی سردرگم می شوند. به همین جهت مزایا و معایب هر یک از آنها را در این بخش بررسی می کنیم:

صفحه نمایش پلاسما (Plasma Display) :

تلویزیون های پلاسما (Plasma TV) یکی از محبوب ترین انواع تلویزیون ها هستند. به ویژه برای طرفداران تماشای فیلم های سینمایی. در حقیقت تلویزیون های پلاسما را می توان نسل جدیدتر و پیشرفته تر تلویزیون های CRT (مخفف عبارات cathode-ray tube) قدیمی به شمار آورد. در تلویزیون های قدیمی و آنالوگ CRT، تصاویر در نتیجه تابش پرتوی کاتدی بر روی صفحه تصویر تولید می شدند که این فرآیند نیاز به لوله های کاتدی با فضایی نسبتا بزرگ داشت. 

اما خوشبختانه امروزه تلویزیون های پلاسما نیازی به فضایی بزرگ جهت ایجاد نورهای مورد نیاز جهت نمایش رنگ ها و تصاویر ندارند. در این تلویزیون ها تصاویر در حقیقت از تابش نور گازهای یونیزه شده (ذرات گاز که تبدیل به یون های مثبت شده اند) تشکیل می شوند. نوع سیستم نمایش صفحه تصاویر پلاسما به همین دلیل دارای وضوح رنگ و کنتراست بسیار مناسبی است و از این رو بسیاری از طرفداران تماشای فیلم های سینمایی و یا رقابت های هیجان انگیز ورزشی، هنوز هم طرفدار خرید تلویزیون پلاسما هستند. 
اما در مقابل این تلویزیون ها دارای معایبی نیز هستند از جمله تولید گرمای زیاد و مصرف برق بیشتر نسبت به سایر تلویزیون های جدید (از جمله LED و LCD). به همین جهت برخی از خریداران از خرید تلویزیون های پلاسما صرف نظر می کنند. 

صفحه تصویر تلویزیون پلاسما

تلویزیون های LCD (LCD TV) :

این تلویزیون ها نیز مدت زیادی از زمان ساخت و عرضه آنها به بازارها نمی گذرد. تلویزیون های LCD (مخفف liquid-crystal display) یا صفحات کریستال مایع تا مدتها در بازارهای جهان پیشتاز بودند و بسیاری از خانواده ها اقدام به خرید تلویزیون های ال سی دی می کردند. این تلویزیون ها مصرف برق کمتری نسبت به تلویزیون های پلاسما داشتند و با قیمت های مناسب در بازارهای جهان به فروش می رسیدند. فناوری بکار رفته در ساخت نمایشگر این تلویزیون ها موجب نازک تر شدن و در نتیجه سبک تر شدن وزن تلویزیون ها و در عین حال قابلیت بزرگ تر شدن سایز صفحه نمایش آنها را منجر شد. البته مصرف برق این تلویزیون ها نسبت به انواع جدیدتر که در ادامه شرح خواهیم باز هم چندان بهینه نیست. تصاویر نمایشگرهای LCD از تابش نور سفید لامپ فلورسنت که در پشت این تلویزیون ها قرار دارد، تولید می شود. سپس نور به لایه های کریستال تابیده و در نهایت رنگ های تصاویر تولید و نمایش داده می شوند. 

صفحه تصویر ال سی دی تلویزیون

تلویزیون های LED (LED TV) :

بسیاری از افراد هنوز هم ممکن به درستی تفاوت تلویزیون های LED و LCD را ندانند و از این جهت خرید تلویزیون جدید نتوانند به درستی تصمیم بگیرند. تلویزیون های LED (مخفف light-emitting diode) از تکنولوژی پیشرفته دیودهای نوری استفاده می کنند. لطفا به این نکته مهم توجه داشته باشید که از لحاظ فنی، صفحه تصاویر LED در واقع نوع پیشرفته و تکامل یافته صفحه نمایش LCD هستند با این تفاوت که بجای لامپ های تصویر از دیودهای نوری در نمایشگرهای ال ای دی استفاده می شود. 
از مزایای تلویزیون های ال ای دی نسبت به انواع قدیمی تر می توان به مصرف برق کمتر، تولید گرما و حرارت کمتر، سازگاری بیشتر با محیط زیست و سبک تر بودن و قابلیت حمل و جابجایی آسان تر آنها را بیان کرد. 
اما در مقابل شاید از معایب این نوع تلویزیون ها - به ویژه در مقایسه با تلویزیون های پلاسما - از کنتراست کمتر تصویر بتوان نام برد. 

صفحه تصویر ال ای دی تلویزیون

تلویزیون های 4k (4K TV) :

در مقاله تلویزیون 4k بخریم یا نه؟ به معرفی و همچنین مزایا و معایب این نوع تلویزیون ها پرداخته ایم. این تلویزیون ها دارای کیفیت تصویر بیشتری هستند و به همین جهت بعضی از علاقه مندان و طرفداران خرید تلویزیون های جدید، از این نوع تلویزیون ها خریداری می کنند. تلویزیون های 4k محبوبیت زیادی در طول سالهای گذشته نزد طرفداران برنامه های تلویزیونی و همچنین کنسولهای بازی و گیمینگ (مانند کنسولهای Xbox و پلی استیشن) پیدا کرده اند. در حال حاضر بسیاری از برندها و کمپانی های سازنده تلویزیون ها ساخت نمایشگرهایی با این استاندارد را نیز ادامه می دهند. 
با کاهش روز افزون قیمت تلویزیون های 4K و کیفیت و رزولوشن بالای تصاویر آنها، خرید چنین تلویزیون هایی امروزه بسیار مناسب است. 

صفحه تصویر تلویزیون 4k

تلویزیون های OLED (OLED TV) :

این تلویزیون ها نخستین بار توسط شرکت های ال جی (LG) و سامسونگ (Samsung) بطور انبوه تولید و روانه بازارهای جهان شده اند. این نوع نمایشگرها که در حقیقت نسل پیشرفته تر صفحه تصاویر LED هستند، دارای لایه هایی از برخی مواد ارگانیک هستند که اطراف الکترودها قرار دارند. این ساختار کمک بزرگی به مصرف بهینه انرژی و همچنین کیفیت بالای تصاویر این نوع نمایشگرها کرده است. در مقایسه با تلویزیون های LCD و یا LED های معمولی، صفحه نمایش OLED دارای مزایای بیشتری هستند از جمله از لحاظ وضوح رنگ، کنتراست تصویر، میزان روشنایی و یا نمایش بخش های سیاه و تاریک تصاویر و...
به همین جهت خرید تلویزیون OLED نیز امروزه بخش مهمی از این بازار را تشکیل می دهد. 

صفحه نمایش تلویزیون OLED