call تلفن : 1603613-0990

کولر گازی اسپلیت (split air conditioner) یا به اختصار اسپلیت (splite) نوعی از کولر های گازی است که در واقع جدیدترین و پیشرفته ترین نسل آنها بشمار می رود. کولر گازی اسپلیت در حال حاضر پرفروش ترین و محبوب ترین نوع کولر گازی در جهان بشمار می رود و به دلیل ساختار خاص بدنه آن به کولر گازی دو تکه نیز معروف است. (در واقع کلمه اسپلیت به معنی دو تکه است) 

خرید کولر گازی اسپلیت امروزه تبدیل به یکی از الزامات بسیاری از خانواده ها شده است. به خصوص کسانی که از گرمای هوا در تابستان کلافه شده اند، اقدام به خرید اسپلیت می کنند که مزایای زیادی نسبت به کولر گازی های دیگر و یا کولر آبی دارد. البته با مطالعه و بررسی راهنمای خرید کولر گازی اسپلیت نیز می توانید بسیاری از مزایای این نوع کولرهای گازی و تفاوت های آنها با سایر انواع دستگاه های تهویه مطبوع را متوجه شوید. 


طرز کار اسپلیت:

عملکرد کولر گازی اسپلیت نیز با توجه به سیستم های پیشرفته و امکانات مناسبی که بسیاری از شرکتها و برندهای معروف تولید کننده در جدیدترین محصولات تهویه مطبوع خود قرار می دهند، برای خریداران و مصرف کنندگان بسیار مفید است. وجود دو یونیت داخلی و خارجی و همچنین نوع سیستم رفت و برگشت گاز در لوله های اتصال دهنده آنها و عملکرد قطعات و بخش های دیگر (از جمله کمپرسور) این امکان را می دهد که از این دستگاه ها هم جهت تولید سرمایش و هم تولید گرمایش - برای فصل های سرد سال - استفاده کرد. به همین جهت حتی بسیاری از افرادی که در نقاط سردسیر جهان زندگی می کنند نیز جهت استفاده در ماه های سرد سال اقدام به خرید کولر گازی اسپلیت می کنند. 

کولر گازی های اسپلیت دارای قطعات و بخشهای مختلفی هستند که البته عملکرد برخی از آنها بسیار حساس و تاثیرگذار است. از جمله اواپراتور، کندانسور، اینورتر، کمپرسور و... که درباره برخی از این قطعات مهم و نحوه عملکرد آنها پیشتر نوشته ایم (از جمله مقاله اینورتر در کولر گازی به چه معناست؟ درباره عملکرد اینورتر کولر گازی اسپلیت و یا مقاله آشنایی با انواع کمپرسور پیش از خرید کولر گازی درباره نقش کمپرسور کولر گازی در عملکرد دستگاه) 

اواپراتور در یونیت داخلی و کمپرسور و کندانسور در یونیت خارجی قرار دارند. دو بخش یا دو یونیت دستگاه اسپلیت از طریق لوله هایی بهم وصل هستند که موجب می شوند گازهای سرد و گرم بین دو یونیت جریان پیدا کرده و موجب ایجاد سرمایش و یا گرمایش توسط دستگاه اسپلیت شوند. 


اسپلیت چیست


استفاده و نگهداری از اسپلیت:

خوشبختانه نحوه نگهداری از کولر گازی اسپلیت نسبتا آسان است و کافی است پس از خرید کولر گازی اسپلیت از بانه، موارد یاد شده در مقاله فوق را به دقت مطالعه و رعایت کنید. از جمله مهمترین موارد نگهداری اسپلیت که پس از خرید آن باید مورد توجه قرار گیرد، می توان موارد زیر نام برد:

انتخاب و خرید کولر گازی اسپلیت از میان برترین و بهترین برندهای کولر گازی و اسپلیت
در نظر گرفتن برچسب انرژی کولر گازی و میزان مصرف انرژی آن. 
روشن نگه نداشتن کولر گازی اسپلیت در ساعت هایی که در خانه نیستید. 
تمیز کردن فیلترهای هوای اسپلیت (در شهرهایی مانند تهران توصیه می شود که در ایام تابستان این کار هر ماه یک بار انجام شود) 
عدم استفاده بیش از حد از دستگاه و تنظیم دمای آن بر روی دماهای بسیار پایین.
در نظر گرفتن مساحت فضایی که پس از خرید کولر گازی اسپلیت از بانه، دستگاه در آن نصب خواهد شد. به ویژه اگر قصد انتخاب کولر گازی برای خانه های با متراژ بالا را دارید. در نظر گرفتن مساحت و متراژ مورد نظر و همچنین توان کولر گازی اسپلیت مسئله مهمی است که توصیه می کنیم هنگام خیرد به آن توجه کنید. 


تفاوت کولر گازی اسپلیت و کولر آبی:

تا یک یا دو دهه پیش از کولر آبی در بسیاری از نقاط کشورمان بطور گسترده استفاده می شد. کولرهای گازی اسپلیت تفاوت های زیادی با کولر های آبی دارند که به همین جهت بسیاری از افرادی که قصد خرید کولر گازی اسپلیت از بانه را دارند، بهتر است درباره تفاوت کولر آبی و کولر گازی اسپلیت و همچنین مزایا و معایب هر کدام بدانند:

کولرهای آبی در میان دستگاه های تهویه مطبوع دارای بیشترین میزان مصرف آب هستند. 
کولر گازی برای مناطق مرطوب، خشک، معتدل و هر نوع آب و هوایی و در تمام فصل های سال می تواند مورد استفاده قرار گیرد در حالی که از کولر آبی تنها در مناطق گرم و خشک می توان به درستی استفاده کرد. 
کولر گازی اسپلیت هم قابلیت ایجاد سرمایش و هم گرمایش را دارد ولی کولر آبی صرفا توان ایجاد سرمایش و خنک کردن را دارد.
کولر گازی های اسپلیت قابلیت های مختلفی دارند از جمله اینکه علاوه بر کاهش و یا افزایش دما، ذرات معلق هوا و آلودگی ها را نیز تا حد زیادی پاک سازی و تصفیه می کنند و میزان رطوبت هوا را نیز در فصل های گرم سال پایین می آورند. قابلیت هایی که در کولر های آبی وجود ندارند.
کولر گازی های اسپلیت دارای ریموت کنترل از راه دور هستند و در برخی از کولر گازی های جدید و ساخته شده توسط شرکتهای معروف ژاپنی، کره ای و یا آلمانی حتی در زمانی که سفر هستید می توانید دستگاه را از راه دور کنترل کنید. در حالی که کولر آبی چنین امکاناتی را ندارد و حتی روشن و خاموش شدن آن توسط دکمه های روشن و خاموش صورت می گیرد. 
کولر آبی در بیرون از محل مورد نظر شما نصب می شود و از طریق دریچه و مسیر انتقال جریان باد آن، هوا را به جریان در می آورد ولی کولر گازی اسپلیت پس از خرید، یونیت درونی در داخل خانه (و یا محل کار) و یونیت خارجی آن در بیرون و در فضای باز نصب می شود.


در کنار موارد نام برده مزایای خرید کولر گازی از بانه نیاز را هم فراموش نکنید. جهت خرید کولر گازی اسپلیت جدید تولید شده توسط بهترین برندها و کمپانی های معروف جهان با بانه نیاز همواره شوید.