call تلفن : 1603613-0990

کولرگازی یکی از وسایل پرکاربردی است که اکنون دهه هاست مورد استفاده میلیون ها نفر قرار گرفته و بسیاری از مردم از کولرگازی جهت ایجاد سرمایش و همچنین تهویه هوا در خانه، فروشگاه ها و یا محل کار، استفاده کرده اند. البته منظور از کولر گازی این نیست که به گاز شهری وصل شود و مثلا مانند بخاری کار کند بلکه منظور از این گاز، نوع بخصوصی از گاز است که می تواند بارها تبدیل به مایع و مجددا تبدیل به گاز شود.


کولر گازی در واقع وسیله ای است که وظیفه جذب هوای گرم داخل وتولید هوای خنک و مطبوع از طریق فرایند تبخیر مایع مبرّد به گاز در اواپراتور کولر را بر عهده می باشد. کولر گازی از یک بخارکننده جهت جذب گرمای هوا (اواپراتور)، یک کمپرسور جهت متراکم کردن گاز مبرّد، یک کندانسور بیرونی جهت خنک کردن مبرد و شیر انبساط تشکیل گردیده است. البته وظیفه اصلی این دستگاه چنانکه از نام آن (کولر COOLER یعنی خنک کننده) پیداست وظیفه خنک کنندگی دارد که البته می تواند این کار را بالعکس نیز انجام دهد. یعنی کولرگازی برای تولید گرما در فصل های سرد سال، بکار رود. در حال حاضر، مدلهای جدیدی که به بازار آمده است برای وظیفه تولید گرما از سیستمهای مخصوص تولید گرما در کولر گازی استفاده شده است.


قیمت کولرگازی وابسته به عوامل مختلفی است از جمله ظرفیت کولر گازی (بر حسب BTU/h یا بی تی یو در ساعت)، داشتن امکان تهویه، گرید برچسب مصرف انرژی کولر گازی، برند سازنده، نوع کولر گازی و...

کولر گازی


انواع کولر گازی

کولر گازی را می توان به دو بخش کولر گازی های یک تکه (پرتابل یا پنجره ای) و کولر گازی دوتکه (اسپلیت) دسته بندی کرد:

1 - کولر گازی دو تکه (اسپلیت) : این کولر گازی ها از دو قسمت پنل داخلی (یونیت داخلی) و پنل خارجی (یونیت خارجی شامل کندانسور) تشکیل گردیده اند. از انواع اسپلیت ها می توان به اسپلیت های دیواری، ایستاده، سقفی، کاستی و ... اشاره کرد. امروزه به دلیل مصرف بهینه انرژی، نداشتن سرو صدای زیاد، قدرت سرمایش مناسب و داشتن تنوع قیمت و قابلیت استفاده در فصل های سرد سال (در مدلهایی که دوکاره و دارای سیستم گرمایشی سرمایشی هستند) استفاده از کولرگازی اسپلیت روز به روز گسترش پیدا کرده و امروزه تبدیل به یکی از پرطرفدارترین انواع کولرگازی شده است. خوشبختانه به دلیل تکنولوژی مناسب ساخت این نوع کولرگازی ها، سرویس کردن آنها و عیب یابی کولرگازی اسپلیت نیز معمولا بسیار راحت انجام می شود. قیمت کولر گازی اسپلیت معمولا بالاتر از کولر گازی یک تکه است اما استفاده از این نوع کولرهای گازی بسیار به صرفه تر و مفید تر است.;


2 – کولر گازی یک تکه : که شامل کولر گازی های پنجره ای که اکثرا چنانکه از نام آنها بر می آید بر روی پنجره نصب می شود و کولر گازی پرتابل که قابلیت جابجایی آسان دارند تشکیل گردیده است. این نوع کولرهای گازی نصب آسانی دارند ولی قدرت سرمایشی و تهویه مطبوع ضعیف تری نسبت به نوع اسپلیت دارند. از طرف دیگر میزان صدای تولید شده موتور کولرگازی پنجره ای از اسپلیت بیشتر است.


در مقام مقایسه باید گفت که بهترین نوع کولر گازی، نوع اسپلیت است که امروزه در بسیاری از خانه، مراکز تجاری و یا اداری مورد استفاده قرار می گیرد. هر چند نصب این نوع کولرگازی باید توسط کارشناس نصب و یا نصاب حرفه ای صورت بگیرد، اما در عوض دستگاهی خواهید داشت که با ایجاد سرمای مناسب در فصل های گرم سال و تهویه مناسب هوا می تواند سالهای سال برای شما به خوبی کار کند.


البته کولرهای گازی اسپلیت امکانات و قابلیت های جانبی فراوانی دارند از جمله داشتن اینورتر در بسیاری از کولرهای گازی که به مصرف بهینه برق دستگاه کمک زیادی می کند و یا قابلیت تهویه اتوماتیک در برخی از مدلهای جدید این دسته از کولرها. همه اینها موجب افزایش طرفداران این دستگاه های خنک کننده و تهویه نزد مردم بسیاری از کشورهای جهان، به خصوص کشورهای گرمسیر شده است.