call تلفن : 1603613-0990

پیشرفت های عظیمی که در صنعت تلویزیون طی سالیان اخیر به وجود آمده است ، سبب تولید و ارائه مدل های متنوع و گوناگونی از این محصول شده است. این موضوع در کنار این که امروزه شاهد انواع تلویزیون با کیفیت بسیار بالا هستیم سبب ایجاد مشکل برای خرید تلویزیون توسط مشتری می شود. به همین دلیل ما در مقالات مختلف سعی داریم نکاتی را به جهت آگاهی بیشتر افراد درباره خرید تلویزیون به شما معرفی نماییم تا با آگاهی کامل از انواع مدل ها اقدام به خریداری محصول مورد نظر خود نمایید.


یکی از نکاتی که پیش از خرید تلویزیون از بانه می بایست آن را مد نظر قرار داد تفاوت های تلویزیون های OLED و QLED می باشد. ما در این مقاله درباره این دو نوع تلویزیون بیشتر با شما صحبت خواهم کرد و درباره تفاوت های این دو تلویزیون شما را آشنا خواهیم ساخت.البته دستاوردهای جدید تری مانند فناوری نانوسل که در تلویزیون های ال جی به کار رفته است ، از دیگر پیشرفت هایی است که پس از فناوری های QLED و OLED امروزه به وجود آمده است.


تلویزیون های QLED

شرکت های مختلفی به منظور گرفتن نبض بازار تلویزیون امروزه با یکدیگر در حال رقابت هستند. مهم ترین برند های تلویزیون که می توان به سونی ، سامسونگ ، ال جی ، پاناسونیک و... اشاره کرد با بررسی بازار دائما در حال تکاپو و سبقت از یکدیگر هستند.در سال 2017 اولین تلویزیون سامسونگ با ویژگی QLED تولید و روانه بازار شد و این رقابت را در میان سایر برند ها به وجود آورد. این تلویزیون ها مجهز به نقاط کوانتومی می باشند.


نقاط کوانتومی استفاده شده در این تلویزیون سبب افزایش کیفیت و وضوح تصویر می شود و چنان که شرکت سامسونگ مدعی می باشد این نوع تلویزیون از بالاترین روشنایی نسبت به سایر تلویزیون ها برخوردار بوده و رنگ سیاه در این تلویزیون از بالاترین عمق رنگی برخوردار است.


تلویزیون های QLED عملکردی همانند تلویزیون های LCD دارند ، با این تفاوت که نقاط کوانتومی مورد استفاده در این تلویزیون سبب ایجاد فیلتری برای تولید رنگ هایی با خلوص بیشتر و روشن تر می شوند. در گذشته و در تلویزیون های قدیمی تر برند سامسونگ از این فناوری به شکل دیگری استفاده می شد اما فناوری این سری از تلویزیون های ساسونگ با استفاده از نانوکریستال های زینک سلنیوم سولفید یا همان ZnSes می باشد که تحولی عظیم را برای افرادی که قصد خرید تلویزیون سامسونگ را دارند به وجود آورد.


اما تولید و ساخت تلویزیون QLED سامسونگ به چه شکل صورت گرفت؟ شرکت سامسونگ به وسیله همکاری هایی که با برند هایی همچون TCL و هایسنس داشت اقدام به تولید این نوع تلویزیون نمود. اتحادی که این سه شرکت برای تولید تلویزیون QLED به وجود آوردند ، سایر شرکت های بزرگ را به تکاپو برای ساخت تلویزیونی با چنین تکنولوژی ساخت.


تلویزیون های OLED

پس از این که به وسیله اتحاد شرکت هایی همچون هایسنس و TCL تلویزیون QLED ساخته و روانه بازار شد بلافاصله دیگر شرکت های بزرگ برای عقب نماندن از آن ها با اتحادی غیر علنی اقدام به تولید تلویزیون OLED کردند. شرکت ال جی به وسیله همکاری غیر علنی با شرکت های سونی و پاناسونیک اقدام به ساخت این نوع از تلویزیون ها نمودند. به همین دلیل فاصله ارائه این دو محصول به بازار بسیار کم می باشد.


اما تلویزیون OLED که به معنای دیود ارگانیک تابش دهنده نور می باشد که از از فناوری لامپ های LED بهره گرفته شده است اما نوع لامپ های مورد استفاده در این نوع تلویزیون به گونه ای است که پس از دریافت الکتریسیته از خود نورهای رنگی ساطع خواهند نمود و در این نوع تلویزیون با توجه به لامپ های LED بسیار ریز بکار رفته هر یک از لامپ ها نقش یک پیکسل را ایفا کرده که می توانند انواع رنگ های مختلف را ساطع نمایند. بنابراین در این نوع تلویزیون ها از میلیون ها لامپ LED بسیار ریز بهره گرفته شده است.


با توجه به این که این لامپ ها قدرت بسیار بالایی در رنگ دهی دارند می توان گفت برای ایجاد رنگ سیاه بر روی تصویر می توانند عمیق ترین رنگ سیاه را با کنتراست بسیار بالا تولید نمایند.


با توجه به این که مطالبی که گفته می شود ممکن است برای شما عزیزان واضح نباشد سعی کردیم به صورت کاملا ساده به بیان مشخصات کلی این دو تلویزیون بپردازیم. اما اگر قصد خرید تلویزیون از بانه و با مدل هایی همچون QLED و  OLED را دارید در این قسمت تفاوت های آن ها را برای شما معرفی کرده تا با مقایسه آن ها با یکدیگر و بر اساس نیاز اقدام به خرید تلویزیون مد نظر خود نمایید.

خرید تلویزیون QLED و OLED


تفاوت تلویزیون QLED و OLED

تفاوت های کلی تلویزیون های QLED و OLED که از برند های سامسونگ و ال جی می باشند بر اساس نظریات کارشناسان بدین گونه می باشد:

عمق رنگ سیاه

امروزه یکی از مهم ترین عوامل در کیفیت تلویزیون ها میزان عمق رنگ سیاه در آن ها می باشد. دلیل این امر این است که هرچقدر عمق رنگ سیاه بیشتر باشد میزان کنتراست تصویر بالاتر است و به همان اندازه رنگ ها از کیفیت بالاتری برخوردار می باشند. با توجه به نظریات کارشناسان در ارتباط با این دو مدل تلویزیون برنده این امر تلویزیون های OLED هستند. تلویزیون های QLED ممکن است از عمق رنگ سیاه بالایی برخوردار باشند اما در گوشه های تصویر روشنایی دیده می شود که سبب کم شدن عمق رنگ سیاه می شود.


روشنایی صفحه نمایش

همانطور که در بالا و در قسمت تلویزیون های QLED اشاره کردیم دلیل این که برند سامسونگ خود را برترین شرکت از نظر روشنایی تلویزیون QLED می داند بی راه نبوده و بر اساس نظریه کارشناسان این تلویزیون ها از روشنایی بسیار بالایی برخوردارند. مهم ترین علت این امر پنل های LCD به کار رفته در این نوع تلویزیون ها می باشد که ماهیت این پنل ها نوردهی بسیار بالا می باشد. همچنین نقاط کوانتومی استفاده شده در تلویزیون QLED میزان روشنایی را بالاتر نیز برده است. بنابراین از نظر روشنایی تلویزیون QLED برنده می باشد.


میزان روشنایی را بر اساس واحد نیت اندازه گیری می نمایند. تلویزیون های QLED سامسونگ روشنایی در حدود 1500 تا 2000 نیت ایجاد می نمایند که عدد بسیار بالایی محسوب می شود در حالی که تلویزیون OLED روشنایی در حدود 700 نیت تولید می نمایند.


میزان ایجاد طیف رنگی

امروزه بیشتر تلویزیون های تولید شده می توانند تا 16 میلیون رنگ را به نمایش در آورند که این مسئله برای نمایش با کیفیت HDR میبایست بیشتر از 16 میلیون و تا 1 میلیارد رنگ باشد. به لطف نقاط کوانتومی به کار رفته در تلویزیون های QLED این تلویزیون قادر به این میزان رنگ بوده و از برتری کمی بالاتر نسبت به تلویزیون OLED برخوردار است که البته این میزان برتری به دلیل محسوس نبودن دلیل بر برنده شدن نمی باشد.


زاویه دید تلویزیون

بهترین و بالاترین زاویه دید در بین این دو مدل را تلویزیون OLED دارد. در تلویزیون QLED هر چقدر از گوشه تر به تلویزیون نگاه کنید از کیفیت و وضوح آن کاسته می شود اما این اتفاق در تلویزیون ال جی اتفاق نمی افتد.


اندازه صفحه نمایش

محدودیت های ایجاد شده برای تولید تلویزیون QLED با صفحه نمایش های بزرگ بسیار کمتر از تلویزیون OLED بوده که برتری تلویزیون QLED  را نشان می دهد. با توجه به هزینه بالای تولید تلویزیون های OLED صفحه نمایش آن ها امروزه و پس از چندین سال به 77 اینچ رسیده اما در تلویزیون های QLED این میزان تا 100 اینچ و بیشتر نیز قابل تولید است.


قیمت تلویزیون OLED و QLED

امروزه تلویزیون های OLED از انحصار برند ال جی خارج و به سبب پیشرفت در ساخت تلویزیون دیگر شرکت ها اقدام به تولید این تلویزیون نموده اند که سبب برابری تقریبی با تلویزیون QLED و سرشکن شدن قیمت تلویزیون OLED شده است. اما در گذشته قیمت تلویزیون OLED ال جی بسیار بالا تر از قیمت تلویزیون QLED سامسونگ بوده است.


برخی دیگر از تفاوت ها عبارتند از:

از نظر ضخامت تلویزیون OLED از ضخامت کمتری نسبت به تلویزیون QLED برخوردار است که طبیعتا وزن کمتری را نیز دارد.


از نظر میزان مصرف انرژی به دلیل بهره گیری از پنل های OLED در این تلویزیون ها میزان مصرف انرژی آن ها پایین تر از تلویزیون QLED سامسونگ می باشد.


طول عمر تلویزیون QLED بر اساس محاسباتی که تا امروز انجام شده است بیشتر از طول عمر تلویزیون OLED می باشد. این محاسبه بر اساس این است که پنل های LCD که در تلویزیون های QLED به کار رفته اند سالیان زیادی است که امتحان خود را پس داده اند.


نتیجه گیری پایانی

با توجه به نیاز های مهم برای عموم مردم که می توان به میزان زاویه دید بالای تلویزیون OLED ، ضخامت کمتر یا وزن پایین تر آن ، کنتراست بالای تصاویر در آن و همچنین مصرف انرژی پایین تر اشاره کرد می توان گفت بر اساس نیاز کلی که مصرف کننده بدان احتیاج دارد تلویزیون OLED از امتیاز بالاتری برخوردار است. اما نکته مهم برای خریداران این است که پیش از خرید تلویزیون مد نظر خود نیاز خود را بررسی نموده و بر اساس آن پس از مقایسه انواع تلویزیون ها اقدام به خرید تلویزیون مد نظر خود نمایند.


همچنین چنانچه قصد خرید تلویزیون از بانه را دارید می توانید برای مقایسه برند های تلویزیون و امکانات آن ها به قسمت خرید تلویزیون مراجعه نموده و خریدی مطمئن و با قیمت های استثنایی را در فروشگاه بانه نیاز تجربه نمایید.