call تلفن : 1603613-0990

در سال 2017 تلویزیون QLED توسط شرکت سامسونگ معرفی و روانه بازار شد که توجه افراد بسیاری را به خود جلب نمود. در این مقاله قصد داریم به معرفی این تلویزیون بپردازیم تا افرادی که قصد خرید تلویزیون QLED سامسونگ را دارند بتوانند با آگاهی کامل تری اقدام به خرید محصول خود نمایند.همچنین با توجه به مزایایی که خرید تلویزیون از بانه دارد ، پس از آشنایی با این محصول می توانید در صورت علاقه خرید تلویزیون QLED خود را از فروشگاه بانه نیاز انجام دهید.


تلویزیون QLED سامسونگ

هر ساله نمایشگاهی با نام CES برگزار می شود که شرکت های مختلفی محصولات جدید خود را در آن به نمایش می گذارند. در سال 2017 برند سامسونگ برای اولین بار از تلویزیون QLED خود پرده برداری نمود که جز جدید ترین نسل های تلویزیون در آن سال به شمار می رفت.


در معرفی این تلویزیون سامسونگ درباره بالا رفتن کیفیت تصویر صحبت های بسیاری کرد و این مدل را جز برترین مدل های خود از نظر صفحه نمایش نام برد. تکنولوژی به کار رفته در تلویزیون QLED شباهت های بسیاری با تلویزیون OLED سامسونگ دارد و فناوری به کار رفته در هردو آن ها شبیه به یکدیگر می باشد.


البته این فناوری جز فناوری های قدیمی مورد استفاده در تلویزیون سامسونگ می باشد و به دلیل ایجاد تغییراتی در آن جایگزین تلویزیون های SUHD سامسونگ شد .بنابراین کسانی که اقدام به خرید تلویزیون SUHD در سال های قبل از 2017 کرده اند اکنون می توانند مدل پیشرفته تری از مدل فعلی خود را با نام QLED خریداری نمایند.با توجه به پیشرفت فناوری به کار رفته در تلویزیون QLED ، جز تلویزیون های رده بالاتر این شرکت شناخته شد که توانایی های بیشتری نسبت به نسخه قبلی خود داشت و بازار خرید تلویزیون را در آن زمان دچار تحول نمود. اما تلویزیون QLED چیست؟


فناوری QLED چیست؟

شاید برای افرادی که قصد خرید تلویزیون از بانه و با برند سامسونگ را دارند کلمه QLED را زیاد دیده باشند.اما علت این نامگذاری در چیست؟ با توجه به این که فناوری به کار رفته در این نوع از تلویزیون ها QUANTOM DOT نام دارد ، سامسونگ این تلویزیون را با نام QLED که حرف Q مخفف عبارت QUANTOM DOT می باشد روانه بازار نمود. این سری از تلویزیون های سامسونگ جایگزین تلویزیون های SUHD سال 2015 و 2016 این شرکت به حساب می آید. در اصل سامسونگ این تلویزیون را رقیب اصلی تلویزیون های OLED نامید که برتری های بسیار زیادی نسبت به آن ها داشت.


ناگفته نماند که از لحاظ برند سازی نام QLED در آن زمان می توانست جایگزین مناسبی برای OLED بوده و همچنین از نظر وزنی و گفتار مناسب تر از تلویزیون های SUHD سامسونگ باشد.


تلویزیون هایی که با استفاده از فناوری کوانتوم دات کار می کنند از لایه ای تشکیل شده از نقطه های کوانتومی تشکیل شده است که بر روی پس زمینه به کار رفته است. هر یک از ابعاد این نقاط کوانتومی در سایزهای 2 الی 10 نانومنر می باشد که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و به طور جداگانه قادر به ساطع کردن نور هستند. در اصل کار نقاط کوانتومی ایجاد رنگ های مختلف می باشد که شرکت سامسونگ مدعی است که این تلویزیون ها قادر به تولید یک میلیارد رنگ هستند.

خرید تلویزیون qled سامسونگ


تمامی نقاط کوانتومی در این تلویزیون ها از هسته ها و بدنه از جنس آلیاژ فلزی تشکیل شده است که این روش طراحی سبب ایجاد رنگ های بسیار طبیعی و واقعی تر می شود. علاوه بر این استفاده از آلیاژ فلزی در بدنه این نقاط سبب ایجاد روشنایی بالاتر صفحه نمایش می شود.


به همین علت خرید تلویزیون سامسونگ با فناوری QLED مشتریان به خصوص خود را از همان سال های اول به خود اختصاص داد و افراد زیادی اقدام به خرید تلویزیون سامسونگ با این فناوری نمودند. این فناوری سبب شد برند سامسونگ در رقابت با سایر رقبا که در آن زمان تلویزیون های OLED را به فروش می رساندند پیشی بگیرد.


در اصل تمام توجه این فناوری معطوف به دقت بالای رنگ و نور بیشتر صفحه نمایش نسبت به دیگر رقبا می باشد. علاوه بر این در توصیف این تلویزیون شرکت سامسونگ اعلام کرد که با استفاده از این فناوری می توان تجربه بصری که یک کارگردان بدان نیازمند است را در فیلم ها تجربه نمود.


اما تفاوت های QLED و OLED در چیست؟

درباره تفاوت های این دو فناوری می توان گفت مهم ترین و بارز ترین اختلاف بین تلویزیون OLED و تلویزیون QLED در روشنایی آن ها می باشد. در تلویزیون های OLED هر یک از پیکسل های بکار رفته در صفحه نمایش به صورت جداگانه اقدام به تولید نور می نمایند اما در تلویزیون های QLED در کنار فناوری کوانتوم دات نیاز به نور پس زمینه LED نیز می باشد.


به همین دلیل چون در تلویزیون OLED نیاز به این پرده LED نمی باشد ، علاوه بر عمق بالای رنگ مشکی در آن ها شاهد نمایشگر های سیار باریک تری هستیم.


علاوه بر این در فناوری QLED شاهد سیستمی به نام Edge-lit LED هستیم که ال ای دی ها در حاشیه های دور پنل صفحه نمایش قرار می گیرند و در پشت پنل خبری از LED نمی باشد. با بکارگیری تعداد بیشتری از این ال ای دی ها و مناطقی که به صورت جداگانه اقدام به نور دهی می نمایند ، شاهد تصاویر با کیفیت تر و با کنتراست بالاتری خواهیم بود. در واقع در تلویزیون QLED نمایشگر به مناطق مختلف و بلوک هایی تقسیم بندی می شود که هر چقدر تعداد بلوک ها بیشتر باشد شاهد کیفیت بالاتری خواهیم بود.


بنابراین اگر قصد خرید تلویزیون از بانه با این دو فناوری را دارید می توان نتیجه گرفت که میزان روشنایی تلویزیون های QLED نسبت به OLED بسیار بالاتر اما عمق رنگ مشکی در تلویزیون های OLED به مراتب بهتر از تلویزیون های QLED می باشد.


از دیگر تفاوت های بارز بین این دو تلویزیون قیمت آن ها می باشد. قیمت تلویزیون سامسونگ و یا دیگر برند ها که از فناوری OLED استفاده می کنند به مراتب بالاتر از قیمت تلویزیون QLED می باشد. علت این امر سخت بودن تولید پنل های تلویزیون OLED می باشد.پیشنهاد می شود مقاله جامع درباره تفاوت تلویزیون های OLED و QLED را مطالعه نمایید.


تفاوت نسل قبلی (SUHD)  با نسل جدید آن (QLED) در چیست؟

میزان روشنایی در تلویزیون QLED چیزی در حدود 1500 تا 2000 نیت (واحد اندازه گیری روشنایی) می باشد که این میزان روشنایی یکی از برتری های نسل جدید می باشد. همچنین زاویه دید در تلویزیون QLED وسیع تر از نسل قبلی خود است که از دیگر برتری های این تلویزیون به حساب می آید. میزان بازتاب نور نیز به دلیل استفاده از فناوری کوانتوم دات بهتر از تلویزیون های SUHD می باشد.


سخن پایانی

در سال های 2020 و 2021 تلویزیون هایی جدید تری از خانواده QLED سامسونگ به بازار عرضه شده است که ویژگی های جدید و منحصر به فردی در آن ها گنجانده شده است.تلویزیون Neo QLED یکی از این تلویزیون های می باشد که با کیفیت 8K روانه بازار شده است.اگر قصد خرید تلویزیون از بانه و با فناوری QLED را دارید ، فروشگاه بانه نیاز مدل های مختلفی از این محصول را در فروشگاه خود همراه با مشخصات قرار داده است تا با مقایسه راحت هریک از تلویزیون های خرید مد نظر خود را به راحتی انجام دهید. فروشگاه بانه نیاز یکی از معتبر ترین فروشگاه ها جهت خرید تلویزیون از بانه می باشد که می توانید در کنار قیمت مناسب، از اصالت کالای خود اطمینان حاصل نمایید.