call تلفن : 1603613-0990

تلویزیون های 4K چند سالی است که نبض بازار را بر عهده گرفته اند و بسیاری از افراد در مواجهه با خرید تلویزیون از بانه انواع و اقسام آن را مشاهده می کنند.اما طی سال های گذشته پیشرفت های بسیاری در زمینه استفاده از فناوری ها و تکنولوژی های جدید در تلویزیون های با برند های مختلف از جمله تلویزیون سامسونگ ، تلویزیون سونی ، تلویزیون ال جی و... صورت گرفته است و یکی از این پیشرفت ها تولید تلویزیون های 8K می باشد.


ما در این مقاله قصد داریم درباره این موضوع یعنی بررسی این دو مدل بپردازیم و ببینیم آیا تفاوت های چشم گیری بین تلویزیون های 4K و 8K وجود دارد و به واقع خرید تلویزیون با کدام یک از این معیار ها خرید بهتری است؟پس اگر قصد خرید تلویزیون از بانه را دارید این مقاله راهنمای مناسبی برای شما خواهد بود.


بررسی کلی تلویزیون های 4K و 8K

این نام ها در واقع میزان وضوح تصویر را تعیین می کنند و به طور مثال تلویزیون 4K به معنای استفاده از 4000 پیکسل در عرض تلویزیون و تلویزیون 8K به معنای 8000 پیکسل در عرض قرار گرفته در صفحه نمایش آن ها می باشد.امروزه رایج ترین تلویزیون های موجو در بازار از فناوری 4K بهره می برند که به واسطه وضوح بالای تصاویر یکی از بهترین انتخاب ها برای خرید تلویزیون از بانه است.تلویزیون هایی با صفحه نمایش 40 تا 70 اینچ جز محدوده سایز مناسب برای خرید این تلویزیون ها می باشند اما در صورتی که قصد خرید تلویزیون با سایز بزرگ تر از 70 اینچ را داشته باشید نیازمند تعداد بیشتری پیکسل در صفحه نمایش خواهید بود تا وضوح ایده آل تری در اختیار داشته باشیم.


تلویزیون های 8K آخرید نسل از فناوری های صفحه نمایش در آن گنجانده شده است و بسیاری از جدیدترین تلویزیون های سال 2022 با این نوع صفحه نمایش ارائه می شوند.این تلویزیون ها در حدود 30 میلیون پیکسل را در صفحه نمایش خود گنجانده اند که برای تلویزیون هایی با ابعاد بسیار بزرگ گزینه مناسبی می باشند.البته قیمت تلویزیون 8K با توجه به فناوری و ابعادی که دارد بسیار بالاتر از تلویزیون 4K می باشد.


آنچه که در ادامه قصد داریم به آن بپردازیم تفاوت های این دو مدل تلویزیون می باشد که اگر قصد خرید تلویزیون از بانه را داشته باشید می توانید با توجه به این جزییات خرید مناسب خود را انجام دهید. تفاوت های بسیار ظریفی در این دو مدل تلویزیون وجود دارند که در مسائل زیر خلاصه می شوند:

خرید تلویزیون از بانه


1.تعداد پیکسل ها

همانطور که در بالا اشاره شد تعداد پیکسل های تلویزیون 8K بسیار بیشتر از تلویزیون 4K می باشد که این موضوع برای تلویزیون هایی با ابعاد بیشتر از 70 اینچ اهمیت داشته و در تلویزیون های زیر این ابعاد تفاوتی در عملکرد به ارمغان نمی آورد.برای مثال اگر قصد خرید تلویزیون سامسونگ از بانه با ابعاد بزرگتر از 70 اینچ را داشته باشید ، خرید تلویزیون 8K خرید مناسب تری می باشد.


2.تفاوت محتوای ارائه شده در تلویزیون 4K و 8K

امروزه برنامه هایی که تحت فریم های 8K تولید و پخش می شوند بسیار کم می باشد و در واقع بیشتر تولیدات چه در پخش آنلاین چه در پخش زنده نهایتا در قالب 4K تولید می شوند که خود این موضوع سبب می شود خرید تلویزیون 8K منطقی به نظر نرسد.زیرا در صورت عدم پخش محتوا به شکل 8K ، این نوع تلویزیون ها تفاوتی با مدل های 4K نداشته باشند و تنها قیمت بالاتری داشته باشند. پس بهتر است برای خرید تلویزیون از بانه با مدل های 8K کمی صبر نماییم.


3.تفاوت فاصله مشاهده تلویزیون 4K و 8K

با توجه به این که تلویزیون های 8K مخصوص مدل هایی با ابعاد بسیار بزرگ می باشد بنابراین طبیعی است که می بایست در مکان های بزرگ از آن ها استفاده کرد و مشاهده محتوا در فضای کوچک علاوه بر این که قابلیت این تلویزیون را از دست خواهد داد ، شاهد کیفیت پایینی خواهیم بود.به طور کلی بینایی انسان به شکلی است که این دو مدل تلویزیون در فواصل بسیار زیاد تفاوت های محسوس دارند و نمی توان از نظر دیداری تفاوت های چندانی در آن را مشاهده کرد. عموما تلویزیون های 8K برای حفظ کیفیت تصاویر در ابعاد بزرگ تر تولید شده اند.


4.تفاوت ها از نظر ارتقا کیفیت تصاویر

امروزه تلویزیون های جدید با استفاده از فناوری های روز به گونه ای هستند که قابلیت ارتقا تصاویر را دارا می باشند. این موضوع در تلویزیون های 4K عملا به چشم می خورد و وجود چنین فناوری هایی سبب افزایش کیفیت خواهد شد. اما در تلویزیون های 8K که جز آخرین فناوری های صفحه نمایش می باشد ، این نوع فناوری عملا تاثیر چندانی از نظر دیداری برای مخاطب به ارمغان نمی آورد.بنابراین اگر قصد خرید تلویزیون از بانه را داشته باشد ، تلویزیون 4K کارآمد تر به نظر می رسد.

خرید تلویزیون 4k


5.تفاوت در بازی کردن

موضوع پیکسل در تلویزیون های گیمینگ تنها لازمه برای ارائه ایده آل تصاویر نمی باشد و عوامل دیگری همچون سرعت رفرش ریت ، نرخ تاخیر ورودی و... در آن تاثیرگذار است.امروزه تلویزیون ها با نرخ تازه سازی متغیر خود می توانند بهترین تصاویر را برای کاربری که قصد بازی کردن دارد ارائه دهد.فناوری های دیگری نظیر FreeSync و G-SYNC نیز سبب لذت دو چندان کاربر برای بازی بر روی تلویزیون خواهد شد.


اما آنچه که امروزه در کنسول های بازی شاهد آن هستیم پشتیبانی از صفحه نمایش های 4K می باشد و نه 8K.بنابراین برای بازی کردن روی صفحه نمایش ها و تلویزیون های 8K نیاز به کامپیوتر های بسیار قدرتمند از نظر پردازش تصاویر می باشد که این موضوع خود دلیل مهمی بر برتری تلویزیون 4K از این نظر است.


تفاوت در قیمت تلویزیون 4K و 8K

تمامی نکاتی که گفته شد را می توان در این موضوع جمع بندی کرد که با توجه به کم کاربرد بودن فنی تلویزیون 8K و قیمت بالاتری که نسبت به تلویزیون 4K دارد ، از نظر قیمتی به صرفه نبوده و برای خرید تلویزیون از بانه ، تلویزیون های 4K گزینه های مناسب تری به شمار می روند. قیمت تلویزیون های 8K بسیار بالا بوده و به دلیل عدم تفاوت های خاص در آن ها صرفه مالی برای خرید تا به امروز ندارند.اما در آینده نه چندان دور شاهد افزایش مخاطب این نوع تلویزیون ها با تغییر شرایط خواهیم بود.