call تلفن : 1603613-0990

آشنایی با اصطلاحات کولرگازی به شما کمک می کند تا زمانی که قصد خرید کولرگازی از بانه (به ویژه خرید کولرگازی اسپلیت) را دارید، بتوانید با در نظر گرفتن شرایط، مزایا و همچنین امکانات کولر گازی های جدید تولید شده توسط شرکت های معروف بین المللی آسان تر دست به انتخاب بزنید و حتی پس از خرید کولر، به راحتی بتوانید از تمام قابلیت ها و امکانات آن به خوبی استفاده کنید. 

هر چه با اصطلاحات فنی کولرگازی اسپلیت و یا سایر انواع کولرها آشنایی داشته باشید، هنگام خرید و حتی پس از آن هنگام نصب و راه اندازی اولیه، با داشتن اطلاعات کافی راحت تر شاهد این مراحل خواهید بود و در حقیقت این مسئله در نهایت به نفع شماست. برای مثال چنانچه قصد انتخاب کولر گازی برای خانه های با متراژ بالا را داشته باشید، آشنایی با اصطلاحات علمی و فنی کولرگازی ها به شما کمک بزرگی خواهد کرد، حتی اگر در این رابطه فروشندگان و یا نمایندگان فروش برندهای کولرگازی و اسپلیت جزئیات زیادی درباره محصولات خود در اختیار شما نگذارند، باز هم شما با داشتن دانش کافی می توانید صرفا با بررسی کاتالوگ ها، دفترچه های راهنمای خرید و یا وب سایت های مربوط به آن محصول از میزایی کارایی کولرهای مورد نظر خود کاملا مطلع شوید. 

البته برخی از مطالبی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت در مقالات دیگر از جمله راهنمای خرید کولر گازی پیشتر آورده شده ولی در این بخش تلاش می کنیم تا نگاهی کلی به اصطلاحات مهم کولرها و سپس اصطلاحات تخصصی کولر های گازی داشته باشیم تا بتوانید هر یک از آنها را در زمان مطالعه و بررسی های اولیه راحت تر ارزیابی کرده و به یک جمع بندی مناسب در مورد این محصولات داشته باشید:

- کولر (Air conditioner) :

یکی از محصولات و لوازم خانگی و قابل نصب و استفاده در مراکز اداری، تجاری و غیره که جهت تهویه مطبوع هوا به خصوص در ایام تابستان مورد استفاده قرار می گیرد و دارای دو نوع است:

کولر گازی
کولر آبی

- کولر گازی :

یکی از انواع کولرها و در حقیقت دستگاه های تهویه مطبوع است که با استفاده از انرژی برق و همچنین گازهای مبرد کار می کند. ایننوع کولرها در حالت کلی از لحاظ اصول بهداشتی و همچنین نوع کارایی مناسب شان بسیار عملکرد بهتری نسبت به کولرهای آبی دارند و برخلاف کولرهای آبی، در مناطق مختلف جهان با شرایط آب و هوایی متفاوت می توان از آنها استفاده کرد. 
این دستگاه ها خود دارای چند نوع هستند از جمله:

کولرگازی اسپلیت
کولرگازی پنجره ای
کولرگازی پرتابل

- کولر آبی (Evaporative cooler) :

این کولرها همانطور که از نام آنها پیداست، با استفاده از آب کار می کنند و تا چند دهه پیش در بیشتر مناطق گرم و خشک جهان مورد استفاده قرار می گرفتند. اما با ورود انواع کولرگازی ها به خصوص نوع اسپلیت، به مرور خرید و فروش آنها در بسیاری از کشورهای جهان، کمتر شده است. (جهت اطلاعات بیشتر می توانید مقاله مقایسه کولر گازی و کولر آبی را مطالعه کنید)

- کولر گازی اسپلیت (Split Air Conditioner) :

یکی از انواع کولرگازی ها می باشد که سیستم فنی آن پیچیده تر از کولر گازی های دیگر بوده ولی به دلیل مزایای فراوانی که دارند، امروزه تبدیل به پرفروش ترین و محبوب ترین نوع کولرگازی ها در جهان شده است. از این کولرها جهت تولید سرما و خنکی - در فصل های گرم سال - و یا برعکس همچنین افزایش دمای محیط - در فصل های سرد سال - می توان استفاده کرد. 

- کولرگازی پنجره ای (window air conditioner) :

این نوع کولرهای گازی جهت نصب در گوشه ای از پنجره مورد استفاده قرار می گیرند و ساختار فنی آنها ساده تر از کولرهای اسپلیت است. به همین جهت عیب یابی آنها نیز معمولا سریعتر صورت می گیرد اما در عوض قدرت و توان موتور آنها محدودتر بوده و فضای کمتری را خنک می کنند. از طرف دیگر برخلاف کولرگازی اسپلیت، تنها کاربرد کولرهای پنجره ای تهویه مطبوع هوا و خنک کردن محیط است. 

- کولر گازی پرتابل (portable air conditioner) :

کولر گازی پرتابل یا قابل حمل، کولرهایی هستند که قابل نصب در مکان های مختلفی بوده و علاوه بر خانه های مسکونی و یا ویلایی، در مراکزی مانند بانک ها، موسسات، فروشگاه ها و ... مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع کولرها اندازه و سایزهای مختلفی دارند و براحتی قابل جابجایی هستند. 

اصطلاحات کولرگازی

- یونیت کولر گازی اسپلیت :

یا بطور مختصر یونیت کولرگازی به هر یک از بخش های اصلی کولرهای اسپلیت گفته می شود که شامل دو بخش یونیت داخلی و یونیت خارجی است. در واقع کولر گازی اسپلیت دارای دو بخش است یکی یونیت یا بخشی که در داخل مکان مورد نظر (فضای منزل، محیط کار، فروشگاه، اداره و ...) نصب می شود و دیگری در فضای بیرونی (روی پشت بام و یا در حیاط). کلمه اسپلیت (split) به معنای جدا از هم نیز در واقع اشاره به جدا بودن دو یونیت این نوع کولرها دارد. 

- یونیت داخلی کولرگازی اسپلیت :

یونیت داخلی کولر اسپلیت بخشی از بدنه آن است که در فضای مورد نظر شما نصب می شود و در واقع بخش عمده مدارها و بخش کنترل موتور دستگاه نیز در آن قرار دارد. یونیت داخلی در واقع همان بخشی از کولر اسپلیت است که پس از نصب در منزل و یا دفتر کار شما نصب شده است. این یونیت از طریق لوله هایی به یونیت خارجی متصل می شود. 

- یونیت خارجی کولرگازی اسپلیت :

این بخش بیرون از مکانی که در آن یونیت داخلی اسپلیت نصب شده، قرار داده شده و نصب می گردد. برخی از قطعات مهم موتور کولرگازی در این یونیت قرار دارند. از جمله کمپرسور و یا کندانسور.

- کمپرسور (compressor) :

کمپرسور کولرگازی اسپلیت، یکی از قطعات مهم آن است که معمولا در یونیت خارجی قرار دارد و وظیفه آن فشرده کردن مولکولهای گاز و ارسال آنها به درون کندانسور کولر است. امروزه یکی از مهمترین ملاک های خرید کولر گازی اسپلیت، قدرت کمپرسور آنهاست. 

- کندانسور (condenser) :

کندانسور نیز در یونیت خارجی قرار دارد و مجموعه لوله های بهم متصل شده ای هستند که در آنها گازهای متراکم شده ای که از کمپرسور به آن وارد می شوند را خنک کرده و آنها را تبدیل به مایع (فرآیند میعان) را انجام می دهد. 

- اینورتر (Inverter) :

اینورتر یک برد الکتریکی در کولرگازی است که در واقع وظیفه آن تنظیم میزران مصرف انرژی برق دستگاه است. بطوری که با تبدیل برق جریان مستقیم به جریان متناوب، براحتی میزان مصرف انرژی و شدت عملکرد کولرگازی را تنظیم می کند. وجود اینورتر کمک زیادی به مصرف بهینه برق کولرهای اسپلیت می کند و موجب می شود که زمانی که میزان دمای محیط به اندازه مورد نظر رسید، دور موتور کولر به آرامی کمتر شود و در صورتی که دما مجددا تغییر پیدا کرد، بار دیگر موتور کولر گازی سریعتر کار می کند تا مجددا دما را به میزان تنظیم شده برساند. 
(جهت اطلاعات بیشتر می توانید به اینورتر در کولر گازی به چه معناست ؟ مراجعه کنید) 

- مصرف انرژی کولرگازی:

مقدار انرژی مصرفی کولرهای گازی است که مطابق با استانداردهای خاصی ارزیابی و سنجیده می شوند. در این راستا برچسب انرژی کولر گازی کمک بزرگی به شما خواهد کرد تا پیش از خرید کولر گازی مورد نظر میزان مصرف آنرا متوجه شوید. هر چه مصرف برق کولر کمار باشد، در درازمدت قبض برق شما کمتر خواهد بود. 

- بی تی یو (BTU) :

یکی از واحدهایی است که جهت اندازه گیری عملکرد کولرها در زمینه سرمایش و گرمایش مورد استفاده قرار می گیرد و مخفف عبارت British thermal unit است. این واحد نشان دهنده توان موتور کولرگازی است و البته برای مراکز مختلف اداری، مسکونی و تجاری ارقام آن با یکدیگر فرق می کنند. (در این زمینه  می توانید مراجعه کنید به مقاله BTU در کولر گازی به چه معناست ؟)

- سیستم صرفه جویی انرژی (Energy saving) :

در کولرهایی که دارای اینورتر هستند، وجود آن کمک می کند تا این سیستم به مصرف بهینه انرژی برق کمک کند و به این ترتیب لازم نیست پس از مدتی - بر خلاف کولرهای قدیمی - کولر را خاموش و بعدا دوباره آنرا روشن کنید. 

- EER :

مخفف عبارات energy efficiency ratio است و هر چه این مزیان بیشتر باشد، به این معنی است که کولر دارای قدرت سرمایش بیشتری است و در نتیجه محیط مورد نظر را بهتر خنک می کند. 

- سیستم توربو (Turbo) :

زمانی که در اوج گرما برای خنک کردن محیط عجله دارید و می خواهید که در مدت زمانی کم، به سرعت دمای محیط را به دمای مورد نظر خود برسانید می توانید از سیستم توربو کولرگازی استفاده کنید. در این حالت کولرگازی با حداکثر توان کار می کند. 

- کویل (Coil) :

لوله های مسی هستند که در بخش هایی مانند کندانسور و یا اواپراتور قرار دارند و گازهای مبرد دستگاه را انتقال داده و یا آنها را سرد می کنند.