call تلفن : 1603613-0990

کولرگازی پرتابل (portable air conditioner) نوعی از کولرگازی ها هستند که قابل حمل و جابجایی و نصب در مکان های مختلفی هستند. این نوع کولرگازی ها برخلاف کولرگازی های اسپلیت و یا پنجره ای، نیاز به نصب بر روی دیوار و یا پنجره ندارند. به همین جهت امروزه بسیاری از علاقه مندان به خرید کولرگازی از بانه این گزینه یعنی خرید کولرگازی پرتابل یا قابل حمل را نیز در نظر می گیرند. اما باید پرسید که چرا؟ یک کولرگازی قابل حمل چه مزایایی نسبت به سایر کولرهای گازی دارد؟ در ادامه جهت آشنایی شما به این مقوله ها می پردازیم. 


ویژگی های کولرگازی پرتابل:

همانند بسیاری از انواع دیگر کولرگازی ها امروزه پیش از انتخاب کولرگازی پرتابل و خرید آن از مراکز فروش، خصوصیات و ویژگی های مختلف آن توسط فروشندگان و یا در وب سایت های فروش آنلاین توضیح داده می شود و مشتریان نیز جهت بررسی های بیشتر به جستجو می پردازند. در ابتدا این نکته را هم باید در نظر گرفت که خرید کولرگازی پرتابل هم برای منزل و هم برای واحدهای اداری، تجاری و غیره میسر است. به عبارت دیگر امروزه می توانید با خریداری این نوع کولرگازی های قابل حمل از آنها در مراکز مختلفی استفاده کنید. 

عملکرد کولرگازی پرتابل یا قابل حمل به عملکرد کولرگازی های اسپلیت شباهت زیادی دارد. ساختار موتور و همچنین نحوه نصب آنها بسیار شبیه به هم ولی عموما گفته می شود که نصب کولرگازی پرتابل نسبتا ساده تر از انواع دیگر کولرهای گازی می باشد. 

اما مهمترین ویژگی های یک کولرگازی پرتابل در حالت کلی به شرح زیر است:

نوع برق (تکفاز یا سه فاز)
مصرف انرژی
وزن و ابعاد
نوع کمپرسور
ظرفیت سرمایش و گرمایش (بر حسب واحد BTU)
تعداد پنل
عملکرد دستگاه (سرمایش و گرمایش)
میزان پرتاب باد
فضایی که کولر گازی پرتایل تحت پوشش قرار می دهد (بر حسب مترمربع)
داشتن و یا نداشتن اینورتر
نوع گاز مبرد
داشتن فیلترها و امکانات مناسب
نوع آب و هوای سازگار
میزان صدای دستگاه
قیمت و هزینه نصب
شرکت و یا برند سازنده

این مشخصات برای کسانی که می خواهند اقدام به خرید یک کولر گازی پرتابل جهت نصب و استفاده در محل کار و یا سکونت خود بزنند، اهمیت دارد. البته بعضی افراد به دلیل دانش کم و یا عدم توجه به برخی از معیارهای ذکر شده ممکن است هنگام خرید دقت کافی را در این زمینه نداشته باشند و حتی به راهنمای خرید کولرگازی های قابل حمل توجه نکنند. 

حال موارد ذکر شده را در بخش بعد، یک به یک بررسی می کنیم.


کولرگازی پرتابل چیست؟


ساختار و امکانات کولرگازی پرتابل:

بررسی عملکرد، ساختار فنی و همچنین امکانات یک کولرگازی پرتابل به شما این امکان را می دهد که در زمینه انتخاب و خرید این نوع کولرها راحت تر بتوانید تصمیم گیری کنید. البته در کنار این مسئله چند نکته مهم را نیز نباید فراموش کرد:

هزینه ای که می خواهید جهت خرید کولر گازی پرتابل پرداخت کنید.
وسعت فضایی که قرار است کولر گازی در آن نصب شود. 
نوع استفاده از کولرگازی پرتابل (صرفا سرمایشی و یا سرمایش و گرمایش) 
مصرف برق 

حال به بررسی جزئیات و ویژگی های یک کولر گازی پرتابل می پردازیم: 

یکی از مهمترین ویژگی های مهم این نوع کولرها، نوع برقی مصرفی و مقدار آن است. بسیاری از کولرهای گازی پرتابل از نوع تکفاز هستند ولی جهت مشخص شدن میزان مصرف برق می توان به برچسب انرژی کولرگازی پرتابل توجه کرد و یا دفترچه های راهنما. طبیعتا هر چه میزان مصرف انرژی این دستگاه های تهویه مطبوع کمتر و بهینه تر باشد، خرید آنها مقرون به صرفه تر است. در زمینه قیمت خرید کولرگازی پرتابل نیز می توانید به مقاله دیگر ما عوامل موثر در قیمت کولرگازی مراجعه کنید.

وزن و ابعاد کولرگازی پرتابل نیز تا اندازه ای اهمیت دارد مخصوصا جهت حمل و جابجایی آن. معمولا سایز بدنه این نوع کولرها با واحد سانتی متر انادازه گیری و اعلام می شود. 
نوع کمپرسور نیز در میزان عملکرد کولرگازی پرتابل تاثیر زیادی دارد. امروزه از انواع کمپرسور کولرگازی ها در ساخت و تولید این دستگاه ها استفاده می شود از جمله کمپرسورهای روتاری، پیستونی، T3 و اسکرال. 
همچنین اینورتر در کولرگازی که وجود آن همانند سایر انواع کولرهای گازی، کمک بزرگی به کاهش مصرف برق کولرگازی های پرتابل نیز می کند و مانع از عملکرد یکنواخت و طولانی مدت دستگاه می شود. 


کولرگازی های پرتابل و قابل حمل


آب و هوای سازگار با نوع کولر پرتابل نیز منظور آب و هوای مناطقی است که آن دستگاه جهت استفاده در آنجا ساخته شده است. برای مثال ممکن است اگر قصد خرید کولر گازی پرتابل در مناطف گرم و مرطوب را داشته باشید، چندین مدل از این دستگاه ها به شما پیشنهاد دهند ولی برای مناطق گرم و خشک و یا سردسیر و کوهستانی مدلها و دستگاه های دیگر تولید شده توسط شرکتهای دیگر. 

ضمنا از مهمترین و موفق ترین برندهای سازنده کولرگازی پرتابل می توان به بوش (Bosch)، ال جی (LG)، سامسونگ (Samsung)، هیتاچی (Hitachi)، شارپ (Sharp)، گری (Gree)، توشیبا (Toshiba)، اجنرال (o'general) و ... در حقیقت بر سر بازار بین المللی و بزرگ این نوع کولرها رقابت بزرگی میان شرکتهای بزرگ و معروف در جریان است که جالب اینجاست که اغلب آنها جزو بهترین برندهای کولرگازی و اسپلیت نیز هستند. چرا که همانطور که پیشتر اشاره کردیم، در واقع تکنولوژی ساخت و طراحی این دو نوع کولرهای گازی بسیار شبیه یکدیگر است. 

جهت شناسایی ظرفیت و توان این دستگاه های تهویه مطبوع قابل حمل معمولا از واحد BTU در کولرگازی استفاده می کنند. از طرف دیگر میزان پرتاب باد و فضایی را که این نوع کولرها می توانند جهت سرمایش و گرمایش تحت پوشش قرار دهند و خنک و یا گرم کنند نیز اهمیت دارد. به ویژه برای مراکز مسکونی. معمولا بر اساس مترمربع این فضا اندازه گیری و اعلام می شود. البته بطور میانگین وسعت فضایی که این نوع کولرها می توانند در تابستان خنک کنند از میانیگن فضایی که کولرگازی های اسپلیت می توانند خنک کنند کمتر است و به همین دلیل بسیاری از افراد بجای کولرهای گازی قابل حمل از کولرگازی های اسپلیت در منزل خود استفاده می کنند.