call تلفن : 1603613-0990

فراهم کردن یک تلویزیون جدید، یک تصمیم هیجان انگیز و از دید جوانان و نوجوانان برای بسیاری از خانواده ها هر چند سال یکبار، لازم است. به همین جهت و با توجه به قیمت های مناسب و امکان فروش تلویزیون های جدید در سراسر ایران بصورت آنلاین، بسیاری از علاقه مندان به فکر خرید تلویزیون از بانه می افتند. اما چه نوع تلویزیونی را برای خرید باید انتخاب کرد؟ تلویزیون lcd بهتر است یا led؟ اصولا تفاوت تلویزیون های lcd و led چیست؟ در ادامه به این مباحث می پردازیم. 


تفاوت تلویزیون های ال سی دی (LCD) و ال ای دی (LED):

در طول تاریخ پرفراز و نشیب تلویزیون ها، به مرور زمان انواع صفحه نمایش تلویزیون توسط مهندسان و محققان در کشورهای مختلف جهان طراحی و ساخته شدند و به مرور استاندارد شدند. 
در حال حاضر دو نوع از معروف ترین انواع صفحه تصویر تلویزیون هایی که همچنان تولید شده و در بازارهای جهان به فروش می رسند تلویزیون های ال ای دی (LED مخفف light-emitting diode) و همچنین تلویزیون های ال سی دی (LCD مخفف Liquid crystal display) هستند. این دو نوع صفحه نمایش شباهت های زیادی به یکدیگر دارند. چرا که در واقع صفحه نمایش تلویزیون های LED نوع پیشرفته صفحه نمایش تلویزیون های LCD است. به عبارت دیگر تلویزیون LED نوعی تلویزیون LCD محسوب می شود. 

در واقع جهت بررسی هر چه بهتر این دو نوع صفحه تصویر تلویزیون ها، باید به ساختار آنها توجه کرد. در این زمینه به این نکته توجه داشته باشید که صفحه نمایش تلویزیون های امروزی دارای چند بخش هستند. در واقع بخش جلوی صفحه تصویر، نور را از منبع نور پشت تلویزیون دریافت کرده و با تابیدن آن به صفحه نمایش، تصاویر تولید شده را به نمایش می گذارد. د واقع هر دو نوع صفحات نمایش در تلویزیون های ال ای دی و ال سی دی از کریستال مایع استفاده می کنند و به همین جهت ساختار صفحه تصویر آنها مشابه یکدیگر است. در واقع عبور جریان الکتریکی از کریستال مایع، موجب ایجاد تغییر فرم آن می شود بطوری که به ازای هر پیکسل ممکن است نور عبور کند و یا عبور نکند.  

اما تفاوت اصلی این دو نوع تلویزیون در منبع نور آنهاست. بطوری که در صفحه تصویر تلویزیون های ال سی دی، نورهای تولید شده از منبع کاتد سرد فلورسنت (به اختصار CCFLs) ساطع می شوند در صورتی که در صفحه تصویر ال ای دی، منبع نور از لامپ های ال ای دی کوچک تشکیل شده است. در واقع صفحه تصاویر LED از لامپ های ال ای دی استفاده می کنند و صفحه تصاویر LCD از لامپ های کاتدی فلورسنت. به همین دلیل جزئیات رنگ و نور در تصاویر ال ای دی (led)، تا حدودی دقیق تر و بهتر است. در حقیقت تکنولوژی منبع نور صفحه تصاویر ال ای دی از ال سی دی پیشرفته تر است. 


تفاوت تلویزیون های lcd و led


در تلویزیون های ال ای دی، سیگنال ها از طریق پردازشگر یا کارت گرافیک تولید و کدگذاری می شوند. سپس از طریق رابط هایی سخت افزاری این سیگنال ها جهت رمزگشایی ارسال می شوند و در مرحله بعد به پردازنده گرافیک ارسال می شوند. سپس از طریق این پردازنده به کنترلگرهای رنگ و دیودهای نوری ارسال می شوند تا در نهایت با تابش نور و رنگ، در نهایت تصاویر بر روی صفحه نمایش ایجاد شوند. اما در تلویزیون های LCD، از نور لامپ فلورسنت جهت تابش بر روی کریستال مایع استفاده می شود که البته تحریک مایع کریستال توسط الکترود و همچنین فیلترهای ال سی دی صورت می گیرد. 

با اعمال ولتاژ و یا قطع آن در منبع نور، خاموش و یا روشن بودن نور ایجاد می شود و در هر ثانیه این عمل به دفعات صورت می گیرد که به آن زمان پاسخ گویی گفته می شود. این زمان در لامپ های دیود LED در حد نانوثانیه است در صورتی که در لامپ های فلورسنت LCD در حد میلی ثانیه است. در واقع سرعت روشن و خاموش شدن واحدهای ساطع کننده نور در صفحه نمایش ال ای دی، بسیار بالاست و همین امر نیز به طبیعی تر نشان دادن تصاویر کمک شایانی می کند. 
البته نوع پیشرفته تر و تکامل یافته تر تلویزیون های LED ، تلویزیون های OLED هستند. 


ال سی دی بهتر است یا ال ای دی

حال به مقام مقایسه می رسیم و اینکه در مجموع می خواهیم پیش از خرید تلویزیون LCD یا LED از بانه و یا هر یک از مراکز فروش تلویزیون ها در داخل و یا خارج از کشورمان، جهت انتخاب از میان این دو نوع تلویزیون تصمیم بگیریم و ببینیم کدام یک برای خرید و استفاده بهتر است. 
در یک مقایسه کلی میان این دو نوع صفحه تصویر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

لامپ های LED از لامپ های LCD قویتر و بادوام تر هستند.
مصرف برق تلویزیون های ال ای دی از تلویزیون های ال سی دی کمتر است. 
زاویه دید بیننده نسبت به صفحه نمایش تلویزیون های LED مناسب تر است چرا که از هر زاویه ای براحتی می توان به تماشای تصاویر آن نشست. (حتی اگر برای مثال از سمت راست یا چپ به تصاویر این تلویزیون ها نگاه کنید، نسبت به تماشای تصاویر مشابه در تلویزیون های ال سی دی با همان زاویه، کیفیت بهتری دارند)
کانتراست تصاویر (اختلاف تصاویر روشن و تاریک) صفحه تصویر LED نسبت به کانتراست صفحه تصاویر LCD بسیار بهتر است. به همین جهت در تلویزیون های ال ای دی، تفاوت طیف رنگ های مختلف آشکارتر و در نتیجه کیفیت نهایی تصویر بهتر است. 
Refresh Rate تصاویر تلویزیون های ال ای دی نسبت به ال سی دی بهتر است. 
جهت اجرای کنسول های بازی (سری پلی استیشن سونی و ایکس باکس مایکروسافت) تلویزیون های LED بهتر از LCD عمل می کنند. 
در صورت بروز اشکال در منبع نور صفحه نمایش تلویزیون، تعمیر دیودهای نوری تلویزیون های ال ای دی آسان تر است.  


جهت خرید بهترین و جدیدترین تلویزیون ها با بانه نیاز همراه باشید.