call تلفن : 1603613-0990

چند سال با ورود تلویزیون های سه بعدی (3D TV) به بازارهای جهانی خرید تلویزیون سه بعدی برای مدتی بسیار محبوب شد اما پس از مدتی این موج فروکش کرد و امروزه دیگر این تلویزیون ها تقریبا به ورطه فراموشی سپرده شده اند. 

در آن سالها بسیاری از افراد به دنبال آخرین و ارزان ترین قیمت تلویزیون های سه بعدی در بانه و همچنین سایر بازارهای کشورمان بودند. از طرف دیگر برای بسیاری از افراد که در این میان تردید داشتند سئوالاتی پیش می آمد از جمله اینکه تلویزیون سه بعدی بخریم یا نه؟ مزایا و معایب تلویزیون سه بعدی چیست؟ آیا تماشای تصاویر تلویزیون سه بعدی در درازمدت موجب ناراحتی و یا خستگی چشم می شود یا خیر؟

به همین جهت با توجه به اینکه امروزه دیگر این تلویزیون ها تقریبا دیگر مورد استقبال قرار نمی گیرند، تلاش می کنیم تا حد امکان دلایل این امر را جهت آشکار شدن این موضوع به اتفاق شما خوانندگان محترم بررسی کنیم:

- نیاز به عینک جهت تماشای تصاویر:

اولین مسئله مهمی که در راهنمای خرید تلویزیون های سه بعدی به آن اشاره شده و جزو الزامات استفاده از آنها جهت تماشای تصاویر سه بعدی است، استفاده از عینک سه بعدی است. بسیاری از مردم جهان به دلیل نیاز به استفاده از عینک طبی، هنگام قرار دادن این عینک های سه بعدی بر روی صورت خود چندان حس خوبی ندارند و استفاده از دو عینک همزمان برای بسیاری از افراد چندان مناسب و دلپذیر نیست. این مسئله یکی از مهمترین مسائلی است که بسیاری از افراد از خرید تلویزیون های سه بعدی (3D) چشم پوشی کرده اند.
جالب اینجاست که برخی از برندهای مشهور تولید کننده این تلویزیون ها مانند شرکت سونی (Sony)، توشیبا (Toshiba) و یا پاناسونیک (Panasonic) دو عینک در پکیج تلویزیون های سه بعدی قرار می دادند. اما باز هم این مسئله نتوانست به فروش این تلویزیون ها کمک زیادی کند. ضمنا جهت خرید عینک سه بعدی اضافه برای مهمانان و یا خانواده های پرجمعیت لازم بود که هزینه بیشتری پرداخت شود.

- گران بودن دیسک های بلو ری (Blu-ray) :

فیلم ها و یا برنامه های تلویزیون های سه بعدی از طریق دیسک های بلوری بصورت سه بعدی به نمایش در می آیند و اگر شما می خواهید با استفاده از عینک سه بعدی به تماشای چنین فیلم های بنشینید، باید اقدام به خرید دیسک های بلوری کنید که هم تعداد آنها در بازارهای جهان کم و هم قیمت آنها کمی گران است. این مسئله هم یکی از مهمترین دلایل عدم استقبال مشتریان و آمار پایین خرید تلویزیون های سه بعدی در دهه های گذشته بوده است. در واقع کمبود محتوا یکی از دلایل دلسردی مردم نسبت به این تلویزیون ها می باشد. 

دلایل عدم استقبال از تلویزیون های سه بعدی

- قیمت بالای تلویزیون های سه بعدی:

تلویزیون های سه بعدی دارای قیمتی بالاتر از انواع تلویزیون های دیگر موجود در بازار داشتند. معمولا بطور میانگین هر تلویزیون سه بعدی هزار دلار نسبت به انواع دیگر تلویزیون های موجود در بانه و یا بازارهای جهان، گرانتر است. 

- مصرف بیشتر برق: 

در حالت پخش فیلم ها و یا برنامه های تلویزیونی در حالت معمولی (دوبعدی) مصرف برق این تلویزیون ها فرق چندانی با مصرف برق تلویزیون های دیگر ندارد. اما در حالت سه بعدی این تلویزیون ها مصرف برق بیشتری دارند. این نکته به خوبی نشان می دهد که چرا استفاده و نگهداری از تلویزیون های سه بعدی برای بسیاری از افراد و به ویژه خانواده های کم درآمد گزینه چندان مناسبی بنظر نمی رسد. 

- امکانات جانبی:

یکی از معایب تلویزیون های سه بعدی این است که با استفاده از کابل های HDMI معمولی کیفیت تصاویر آن پایین می آید و برای جلوگیری از این مسئله ضمن داشتن آشنایی با امکانات جانبی هنگام خرید تلویزیون های سه بعدی باید در صورتی که کابل های HDMI مخصوص در دسترس نباشند، آنها را تهیه و استفاده کرد. در غیر اینصورت کیفیت تصاویر سه بعدی چندان مناسب نخواهند بود.

عدم استقبال از تلویزیون های سه بعدی

- عدم پشتیبانی جهت بازی های ویدئویی:

اگر به راهنمای خرید تلویزیون های گیمینگ توجه کنید متوجه می شوید که جهت اجرای هر چه بهتر بازی های کنسولهای ویدئویی شرکتهای مایکروسافت (Microsoft)، سونی (Sony) و نینتندو (Nintendo) نیازی به تلویزیون های سه بعدی نیست. در واقع با این نوع تلویزیون ها نمی توانید کیفیت مناسبی را از اجرای بازی های این کنسولها انتظار داشته باشید.
به همین جهت و با توجه به عدم پشتیبانی سه شرکت نامبرده از این تلویزیون ها، بسیاری از گیمرها (بازی کنندگان و طرفداران بازی ها) از خرید تلویزیون سه بعدی چشم پوشی کرده اند.

- عوارض جانبی:

بسیاری از افرادی که برای مدتی از تلویزیون های سه بعدی استفاده می کردند، پس از مدتی از سردرد و گاهی سرگیجه ناشی از تماشای فیلم های سه بعدی گله مند بوند. همین مسئله هم موجب شد تا اعتبار این تلویزیون ها تا حدودی زیر سئوال برود و شرکتهای سازنده تلاش کنند تا حد امکان این عیب را برطرف کنند. 

به دلایل نامبرده امروزه بسیاری از مردم دیگر تمایلی به خرید تلویزیون های سه بعدی ندارند و در عوض بجای آن به دنبال خرید تلویزیون های دیگری مانند 4k هستند (که در مقاله تلویزیون 4k بخریم یا نه؟ این مسئله بررسی شده است). در حال حاضر برندهای مشهور تولید کننده تلویزیون در جهان با تکنولوژی های جدید سعی در عرضه و تولید تلویزیون های جدیدتر، پیشرفته تر با مصرف انرژی بهینه تری دارند که امیدواریم ما هم در بانه نیاز بتوانیم مانند همیشه به سرعت جدیدترین محصولات آنها را بدست شما هموطنان گرامی برسانیم.