call تلفن : 1603613-0990

هنگام خرید تلویزیون حتما به مسئله امکانات جانبی تلویزیون هم فکر کرده اید.با پیشرفت تکنولوژی امروزه تلویزیون ها به چیزی بسیار فراتر از یک جعبه نمایش فیلم تبدیل شده اند.البته امکانات جانبی متعدد هم باعث سردرگمی هنگام خرید تلویزیون می گردد و هم تاثیر مستقیم بر قیمت تلویزیون دارد. آشنایی با امکانات جانبی مختلف باعث می شود که با نگاهی بازتر نسبت به انتخاب تلویزیون مناسب برای خود اقدام نمایید.

خوشبختانه با پیشرفت تلویزیون ها و امکانات اصلی و همچنین جانبی آنها لذت تماشای برنامه های تلویزیون و همچنین دیدن فیلم یا سریال با کمک دستگاه DVD Player بر روی صفحه نمایش تلویزیون، با کیفیت صدا و تصویر بالا دوچندان شده و امروزه بسیاری از افراد علاوه بر برنامه های تلویزیونی، حتی تماشای فیلم ها را در خانه به سالن های سینما ترجیح می دهند که همین نکته نشان دهنده پیشرفت تکنولوژی و امکانات تلویزیون هاست. یکی از دلایل این پیشرفت، مسلما امکانات جانبی تلویزیون هاست که به راحت تر شدن کار با آنها و گسترده بودن هر چه بیشتر امکانات و قابلیت های آنها منجر شده است.

مهم ترین امکانات جانبی تلویزیون در حال حاضر عبارتند از:

- ورودی های تلویزیون:

برخی از افراد هنگام خرید تلویزیون، به مسئله ورودی های آن توجه زیادی می کنند. البته شاید هم حق دارند چون پورت های ورودی تلویزیون، هر کدام برای اتصال به ورودی های خاصی تعبیه شده اند. در حقیقت سالهاست که این پورتهای رنگی به پشت تلویزیون ها اضافه شده اند و اگر دقت کرده باشید، در طول سالهای گذشته شرکت های تولید کننده تلویزیون ها، هر چند سال یکبار پورت های جدیدی به پشت تلویزیون اضافه کرده اند. در اینجا تعدادی از معروف ترین و پرکاربردترین ورودی های تلویزیون ها را به شما معرفی می کنیم:

الف) کابل ها:

کابل های رابط تلویزیون موجب برقراری ارتباط تلویزیون با دستگاه ها و یا سایر لوازم هستند و موجب می شوند که بتوان به بهترین نحو ممکن تلویزیون را به وسایلی مانند لپ تاپ، کامپیوتر، دستگاه DVD Player و غیره وصل کرد و صدا و تصویر مناسب را دریافت کرده و به بهترین نحو ممکن از آنها استفاده کرد. از جمله این کابل ها که به پورت های مخصوص خودشان متصل می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کابل استریو (جهت انتقال صدا به بلندگوهای سیستم صدای استریو)، کابل RCA Composite (کابل های سه شاخه سفید، زرد و قرمزی که جهت انتقال صدا و تصویر با کیفیت استاندارد بکار می روند)، کابل Component RCA (کابل هایی با پنج سر که جهت انتقال صدا و تصویر با کیفیت بیشتر و قوی تر مورد استفاده قرار می گیرند و دو کابل قرمز و سفید برای انتقال صدا و یک کابل قرمز رنگ دیگر به همراه یک کابل آبی و یک کابل سبز برای انتقال تصویر متصل می شوند)، کابل DVI (جهت پخش تصاویر آنالوگ و دیجیتال بر روی تلویزیون از دستگاه ها و گجت های دیگر) و کابل VGA (که جهت اتصال تلویزیون به کامپیوترها مورد استفاده قرار می گرفت)

ب) پورت ها:

پورت های تلویزیون در واقع شکاف هایی در پشت تلویزیون هستند که کابل ها و یا سایر امکانات جانبی به آنها وصل می شوند و معمولا دارای رنگ های مختلفی هستند تا هنگام وصل کردن هر کابل به پورت با همان رنگ صورت بگیرد و اتصال کابل های رابط اشتباه صورت نگیرد.در حال حاضر وجود این پورت ها هم به نوعی عاملی تاثیر گذار (هر چند کمتر از امکانات دیگر) در قیمت تلویزیون به شمار می روند. در اینجا هر یک از آنها را به طور مختصر معرفی می کنیم:

1) پورت USB :
مشابه پورت USB کامپیوتر و لپ تاپ، این پورت ها که در سالهای اخیر به سیستم های جدید تلویزیون ها اضافه شده اند، اجازه می دهند که تنظیمان نرم افزاری تلویزیون های جدید و ارتقاء آنها از طریق آن انجام شود و همچنین امکان دیدن فیلم از روی فلش و یا هارددیسک بر روی صفحه تلویزیون را می دهد. حتی می توان از این پورت ها جهت شارژ کردن وسایلی از قبیل موبایل و تبلت هم استفاده کرد هر چند که این کار چندان توصیه نمی شود. بنابراین پورت USB تلویزیون یکی از پر کاربردترین پورت های آن است.

2) پورت اچ دی ام آی (HDMI) :

پورت HDMI (مخفف کلمات High Definition Multimedia Interface) یکی از پورت های مهم تلویزیون های جدید است که بسیار پرکاربرد بوده و این رابط در حقیقت جهت انتقال داده های غیرفشرده دیجیتال از نوع صدا و تصویر می باشد. تاریخچه معرفی پورت HDMI به سال 2003 میلادی بر می گردد و زمانی که توسط کنسرسیومی متشکل از چند شرکت بزرگ تولید کننده تلویزیون از جمله سونی، پاناسونیک، هیتاچی، توشیبا و چند شرکت دیگر این پورت را به عنوان نوعی استاندارد جدید پذیرفتند.

یکی از کاربردهای پورت HDMI انتقال صدا و تصویر با کیفیت عالی است. از طرف دیگر از آنجایی که این کابل و پورت آن خیلی زود استاندارد شد، در طول سالهای گذشته بیشتر تلویزیون های جدید این پورت بر روی آنها تعبیه شده بطوری که براحتی می توانید پس از خرید تلویزیون، با استفاده از این پورت می توانید سیستم های حرفه ای پخش صدا، کنسول های بازی های ویدئویی (اعم از کنسول های شرکت های نینتندو، مایکروسافت و سونی)، دوربین های دیجیتال، پخش کننده DVD (DVD Player) و سایر دستگاهها و یا گجت ها را به آن متصل و استفاده کنید. با وجود این پورت و کابل آن، دیگر نیازی به استفاده از کابل های DVI و Svideo نیست.

3) پورت LAN تلویزیون:

یکی از امکانات جانبی تلویزیون ها که این روزها مورد توجه بسیاری از خریداران تلویزیون های جدید قرار گرفته، این پورت است. پورت لن (LAN) مشابه پورتی با همین نام بر روی کامپیوترها عمل می کند و همانطور که از نام آن پیداست (LAN مخفف Local area network) جهت ارتباط تلویزیون با شبکه اینترنت بکار می رود. به این ترتیب از طریق اتصال مودم به این پورت می توانید شبکه اینترنت را به تلویزیون خود بیاورید و از آن استفاده کنید.

4) پورت بلوتوث (Bluetooth) :

این پورت هم در سالهای اخیر در تلویزیون ها نصب و مورد استفاده قرار می گیرد. همانند کاربرد پورت بلوتوث بر روی لپ تاپ و کامپیوترها، این پورت بر روی تلویزیون هم جهت اتصال گجت ها و دستگاه ها بدون سیم بکار می رود و منجر به استفاده بهینه از فضای خانه و عدم نیاز به استفاده از سیم های بلند شود.

5) پورت  Optical Audio / Digital Audio / TOSLINK:

این پورت سه نام دارد که البته همه دلالت بر یک پورت می کنند. پورت Digital Audio داده های (سیگنال ها) صدای دیجیتال را انتقال می دهد. از آنجایی که مانند کیفیت تصویر دیجیتال، صدای دیجیتال هم - بر خلاف سیستم های آنالوگ قدیمی- دچار افت کیفیت نمی شود، به همین جهت کیفیت صدای خروجی بسیار بهتر از کابل های آنالوگ است و بدلیل اینکه هیچ گونه نویز و یا ارتعاشات خارجی بر عملکرد آن تاثیر ندارد، هنگام دیدن برنامه های تلویزیونی از جمله مسابقات ورزشی با بیشترین کیفیت و هیجان، می توان آنها را تماشا و از صدای تولید شده لذت برد.

6) پورت کامپوزیت (Composite video input) :

این پورت برای اتصال کابل های RCA Composite به تلویزیون بکار می روند. محل نصب هر یک از سه سر کابل های کامپوزیت به پورت همان رنگ است به این ترتیب که سر کابل زرد به پورت زرد رنگ، سر کابل سفید به پورت سفید رنگ و سر کابل قرمز به پورت قرمز رنگ متصل می شود. این پورت ها امروزه تقریبا در بیشتر تلویزیون ها قرار دارند چون برای اتصال دستگاه های پخش کننده تصویر و اتصال آنها به تلویزیون مورد استفاده قرار می گیرند. بطوری که حتی دوربین های فیلمبرداری را هم با استفاده از همین پورت به تلویزیون متصل می شوند.

7) پورت کامپوننت (Component) :

این پورت همانطور که از اسمش پیداست، برای اتصال کابل های Component RCA به تلویزیون بکار می رود و مانند پورت کامپوزیت، هر شکاف رنگ مخصوص خود را دارد که کابل RCA آن رنگ به آن وصل می شود. زیر دو شکافی که برای نصب کابل های RCA صدا مورد استفاده قرار می گیرند، نوشته شده Audio که باید دو کابل قرمز و سفید مربوط به صدا به آنها وصل شوند و زیر قسمت دیگر که سه کابل مربوط به تصویر به آنها متصل می شوند، نوشته شده Video که کابل های سبز، آبی و قرمز مربوط به تصویر به آنها وصل می شوند. به این ترتیب هیچ اشتباهی هنگام وصل تجهیزات دیگر به تلویزیون پیش نمی آید. در دو دهه گذشته این پورت جهت اتصال بسیاری از دستگاه ها از جمله کنسول های بازی های ویدئویی به تلویزیون مورد استفاده قرار گرفته است. شاید هنگام خرید تلویزیون بسیاری از خریداران به وجود این پورت، چندان توجه نکنند، اما در هر صورت این پورت به دلیل داشتن کیفیت تصویر بالاتری نسبت به پورت کامپوزیت، وجودش امروزه الزامی است.

با این تفاصیل شاید از نظر شما این پورت چندان اهمیت خاصی نداشته و در قیمت تلویزیون تاثیرگذار نباشد، و بد نیست که بدانید اولین پورتی که برای پخش تصاویر با کیفیت HD مورد استفاده قرار گرفت و بعدا به نوعی استفاده و وجود آن بر روی تلویزیون ها استاندارد شد، پورت کامپوننت بود.

8) پورت خروجی ویدئو:

این پورت که دارای دو بخش Video Out و Audio Out است، کاربردهای مختلفی دارد از جمله اینکه برای اتصال دستگاه های ضبط و یا نگهداری و رکورد برنامه ها بکار می رود. به این صورت که دستگاه های دیگر از جمله دوربین های امنیتی، کامپیوتر را به تلویزیون متصل و تصاویر تلویزیونی را بر روی صفحه نمایش مانیتور کامپیوتر و یا لپ تاپ پخش کرده و یا برعکس تصاویر گرفته شده توسط دوربین های امنیتی را از طریق این پورت بر روی تلویزیون به نمایش بگذارند.

9) پورت PC :
این پورت جهت اتصال تصاویر VGA و DVI به تلویزیون ها مورد استفاده قرار می گرفت اما از آنجا که بیشتر کاربرد آن برای اتصال به کامپیوتر بود، امروزه در بیشتر تلویزیون ها بجای نوشتن پورت VGA و پورت DVI از پورت PC برای مشخص کردن این دو پورت استفاده می شود. امروزه با اتصال هر یک از این دو پورت به کامپیوتر و یا لپ تاپ با استفاده از کابل های VGA و یا DVI براحتی می توانید از امکانات آن بر روی تلویزیون استفاده و حتی کامپیوترتان را تبدیل به یک کنسول ویدئوی کنید و از اجرای بازی های بر روی صفحه بزرگ تلویزیون لذت ببرید.


پورت های تلویزیون



- قابلیت اتصال تلویزیون به شبکه:

اتصال تلویزیون ها به شبکه اینترنت چه از طریق بی سیم (Wifi) و چه با سیم (LAN) ، قابلیتی است که مدتهاست در بسیاری از تلیویزیون های جدید گنجانده شده و عامل مهم و تاثیر گذاری در قیمت تلویزیون هنگام خرید نیز هست. از این رو بعضی از جوانان و افراد علاقه مند به خرید تلویزیون های جدید، در سالهای اخیر به دنبال خرید تلویزیون های دارای چنین قابلیتی بوده اند، هر چند که اتصال به اینترنت شاید برای بسیاری از افراد چندان مهم نباشد و ترجیح دهند که این کار را با استفاده از وسایل و Device های دیگری مانند کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و یا موبایل انجام بدهند. با این وجود با پیشرفت تکنولوژی تلویزیون ها، امروزه یکی از قابلیت های تلویزیون های هوشمند، همین دسترسی به شبکه اینترنت است.

اوایل از طریق کابل و یا پورت USB امکان اتصال تلویزیون ها به اینترنت وجود داشت ولی در حال حاضر بسیاری از شرکت ها بخصوص شرکت سامسونگ، این قابلیت را در تلویزیون های جدید خود قرار داده اند و تلویزیون های جدید این شرکت براحتی به صورت بی سیم به شبکه اینترنت وصل می شوند. جالب اینجاست که در حال حاضر بسیاری از تلویزیون های جدید از ماوس و کیبورد (Keyboard) هم به این منظور پشتیبانی می کنند که معمولا این کار از طریق پورت USB صورت می گیرد.


پورت wifi در تلویزویون


قطعه سخت افزاری Wifi تلویزیون معمولا زیر بدنه آن قرار دارد. به منظور اتصال بهتر به شبکه اینترنت، معمولا توصیه می شود که مودم را در فاصله 3 تا 10 متری قرار دهید همچنین در زمان نصب و راه اندازی تلویزیون حتما به زبان پیش فرض تنظیمات آن توجه کنید. معمولا بسیاری از مشتریان هموطن مان گزینه زبان را بر روی فارسی می گذارند اما برخی دیگر بر روی زبان پیش فرض یعنی انگلیسی.

پس از خرید تلویزیون و به منظور اتصال آن به اینترنت ، باید وارد منوهای آن شده و تنظیمات آن و وضعیت شبکه را چک کرده و تنظیمات لازمه را انجام دهید. از جمله کلمه کاربری (Username) و پسورد (Password) شبکه جهت اتصال به مودم. جالب اینجاست که هنگامی که از طریق تنظیمات شبکه تلوزیون، به دنبال مودم می گردیم، بطور اتوماتیک مودم های دیگری که در آن اطراف هستند را هم شناسایی و نشان می دهد (مانند wifi کامپیوتر و لپ تاپ)

هنگام انجام تنظیمات شبکه تلویزیون، IP مورد نظر باید تنظیم و به اصطلاح  set شوند. البته مسائل مهم دیگری هم از قبیل آپدیت و بروز رسانی سیستم عامل تلویزیون و فریمورک آن هم اهمیت دارد. بنابراین در زمان خرید تلویزیون، به این مسئله هم توجه کنید.

- سیستم عامل تلویزیون:

چند سالی هست که داشتن سیستم عامل به یکی از امکانات جانبی تلویزیون های جدید تبدیل شده. اوایل هر شرکت برای تلویزیون های خود، سیستم عاملی جدا بر مبنای توزیع های سیستم عامل لینوکس بود اما به مرور زمان امکان استفاده از سیستم های عامل دیگری مانند اندروید بر روی تلویزیون ها هم فراهم شد. امروزه یکی از موارد مهم خرید تلویزیون همین مسئله یعنی سیستم عامل آن می باشد. در اینجا اقدام به معرفی چند سیستم عامل مشهور و برتر دنیای تلویزیون ها می کنیم:

1. سیستم عامل "تیزن" Samsung TIZEN :

این سیستم عامل توسط شرکت سامسونگ در سال 2015 میلادی عرضه شد و علاوه بر تلویزیون های هوشمند، قابلیت نصب و استفاده بر روی موبایل و گجت های دیگری را داشت. هر چند که این سیستم عامل بر روی تلویزیون موفق تر بود. سیستم عامل تایزن سامسونگ در مدت چند سالی که عرضه شده، نقش مهمی در جذب مشتریان به تلویزیون های هوشمند و جدید سامسونگ داشت. چرا که با داشتن منوهای نواری شکل و کاربری آسان توانسته تا حد زیادی موجب آسودگی کار با تلویزیون های سامسونگ  و امکان استفاده از نهایت امکانات و قابلیت های آن شده است. همچنین قابلیت استفاده در موارد مختلفی خارج از تلویزیون از جمله چراغ های خانه، کنترل درب منزل و غیره که موجب افزایش شهرت و محبوبیت این سیستم عامل شده است.

2. LG WEB OS :

 این سیستم عامل توسط شرکت LG عرضه شده و هسته اصلی آن بر پایه سیستم عامل WEB OS شرکت HP (Hewlett Packard) است که پس از خریداری توسط شرکت ال جی (LG) توسعه داده شده و در تلویزیون های این شرکت مورد استفاده قرار گرفته است. این سیستم عامل تلویزیون ها نیز در سال 2015 مورد استفاده قرار گرفت و اولین سری تلویزیون های LG که دارای سیستم عامل WEB OS بودند در آن سال عرضه شدند. هنگام استفاده از امکانات این سیستم عامل، هم منوی نواری شکل در پایین تصویر نشان داده می شود که کار کردن با آن بسیار آسان است و از طرف دیگر قابلیت استفاده از فروشگاه آنلاین و سرورهای شرکت LG را نیز خواهید داشت. از طرف دیگر خوشبختانه سیستم عامل WEB OS طوری طراحی شده که امکان متصل شدن و استفاده از وب سایت هایی مانند Google Play TV ، Netflix و سایت YouTube را هم خواهید داشت. بدلیل مزایای فراوان این سیستم عامل از جمله سادگی یادگیری طرز کار آن، امکان استفاده از بسیاری از سایت ها یا امکانات آنلاین، نداشتن نیاز به سخت افزارهای قدرتمند و ... در سالهای اخیر توسط بسیاری از کسانی که قصد خرید تلویزیون های ال جی (LG) را داشتند، مورد توجه قرار گرفته است.

3. سیستم Google Android TV :

این سیستم توسط شرکت گوگل طراحی و توسعه داده شده و به عنوان یکی از بهترین سیستم عامل های تلویزیون شناخته می شود. برای نخستین بار شرکت گوگل، این سیستم عامل را در سال 2014 معرفی و عرضه کرد. این سیستم عامل به قدری در سالهای اخیر به عنوان یک سیستم عامل درجه یک و قدرتمند تلویزیون، در بازارهای جهانی با موفقیت عمل کرده که در حال حاضر بسیاری از شرکت های تولید کننده تلویزیون های هوشمند جدید از جمله تلوزیوین های شرکت های سونی (Sony)، پاناسونیک (Panasonic)، فیلیپس (Phillips) و بسیاری از تولید کنندگان مطرح دیگر، مورد استفاده قرار می گیرد و بسیاری از کسانی که قصد خرید تلویزیون های جدید را دارند، در کنار قیمت تلویزیون، یکی از موارد مهم دیگر برای آنها همین مسئله یعنی سیستم عامل آن به خصوص سیستم اندروید TV است.


خرید تلویزون با سیستم عامل اندروید


این سیستم عامل هم مزایای زیادی دارد از جمله قابلیت استفاده از بسیاری از اپلیکیشن های نسخه موبایل اندروید، امکان انجام بازی های تحت سیستم اندروید، سهولت استفاده و یادگیری کار کردن با آن، سازگاری با کنسول های بازی شرکت مایکروسافت، امکان استفاده از امکانات وب سایت هایی مانند Netflix و YouTube همه موجب محبوبیت این سیستم و پرطرفدار شدن آن در دنیای تلویزیون های هوشمند و جدید شده است.

- سایر امکانات جانبی تلویزیون:

خرید تلویزیون های جدید صرفا به معنای امکان استفاده از امکانات نرم افزاری و سخت افزاری جانبی نام برده نیست. از سایر امکانات جانبی که این روزها مورد استفاده قرار می گیرند و هنگام خرید تلویزیون مورد توجه هستند می توان به موارد زیادی اشاره کرد که هر کدام از آنها می تواند هر چند کم، ولی در قیمت تلویزیون و میزان محبوبیت آن نزد علاقه مندان به خرید تلویزیون های جدید و بزرگ هوشمند، عامل تعیین کننده ای باشد. از جمله این امکانات جانبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- گیرنده دیجیتال تلویزیون: گیرنده های دیجیتال تلویزیون، یکی از ابزارها و نجهیزات جانبی هستند که در دو دهه اخیر جهت دریافت تصاویر و صدای شبکه های تلویزیونی مورد استفاده قرار می گیرند. از دهه 1990 میلادی به مرور زمان تقریبا اکثر قریب به اتفاق کشورهای جهان، رو به سیستم های تلویزیونی دیجیتال آوردند. بنابراین برای دریافت تصاویر و صدای دریافتی از شبکه های تلویزیونی داخلی استفاده از گیرنده دیجیتال، هنگام خرید تلویزیون تقریبا الزامی است در غیز این صورت نیاز است که دستگاهی جداگانه برای مشاهده شبکه های داخلی ایران خریداری نمایید.

- بلندگوهای (Speaker) : که می توانند صدایی با کیفیت تر و بلندتر تولید کنند. به خصوص اگر از بلندگوهای بزرگ و قدرتمند استفاده می کنید که مسابقات حساس ورزشی و یا فیلم های سینمایی را با کیفیت صدای مناسب بخواهید تماشا کنید. قدرت اسپیکرها و تعداد آنها می تواند یکی از عوامل دیگری باشد که هنگام خرید تلویزیون بهتر است به آن توجه شود.

- براکت دیواری متحرک تلویزیون: برای نصب تلویزیون در کنار دیوار بدون استفاده از میز تلویزیون.

- عینک های سه بعدی: این عینک ها جهت دیدن تصاویر سه بعدی تلویزیون هایی که قابلیت پخش تصاویر سه بعدی را دارند، بکار می رود.

- دوربین تلویزیون: این نوع دوربین ها در مدلهای جدید بصورت بی سیم متصل می شوند و کاربردهای گوناگونی دارند به ویژه برای کسانی که از سرویس ها و یا سایت هایی مانند اسکایپ (Skype) استفاده می کنند.

در نهایت امیدواریم با مطالعه موارد فوق بتوانید پیش راز خرید تلویزیون های هوشمند و جدید در زمینه امکانات جانبی آن با اطلاعات بیشتر اقدام به خرید کنید. فروشگاه آنلاین بانه نیاز در خدمت شما خریداران محترم است تا بهترین تجربه خرید تلویزیون از بانه را در اختیارتان قرار دهد.