call تلفن : 1603613-0990

با توجه به قیمت های بالای تلویزیون ها نیاز بر این است که به گونه ای از آن ها مراقبت نماییم و استفاده صحیحی داشته باشیم تا در کوتاه مدت دچار مشکل و یا ایرادی نشده و مجبور به تعویض آن نشویم. بنابراین در این مقاله قصد داریم مطالب کلی درباره مراقبت و نگهداری از تلویزیون را برای شما عزیزان بیان کنیم تا تلویزیون شما عمر بیشتری داشته باشد. اما پیش از آن چنانچه قصد خرید تلویزیون از بانه را داشته باشید پیشنهاد می کنیم مقاله راهنمای خرید تلویزیون را مطالعه نمایید.


مراقبت از تلویزیون

تلویزیون همانند هر وسیله الکترونیکی دیگری دارای طول عمر مفیدی می باشد که شرکت های سازنده با پیشرفت تکنولوژی هایی که در ساخت تلویزیون های خود جای می دهند سعی بر این دارند که طور عمر مفید تلویزیون ها را افزایش دهند. اما این طول عمر نیازمند مراقبت های افرادی که اقدام به خرید تلویزیون کرده اند نیز دارد.


طول عمر مفید هر تلویزیون ها را بر حسب مدت زمان کارکرد آن ها تخمین می زنند. برای مثال طول عمر تلویزیون سامسونگ 10000 یا 20000 ساعت و... می باشد. در کنار این اعداد و ارقام انجام نکاتی می تواند در افزایش این طول عمر کمک نماید و یا تلویزیون شما در کوتاه مدت دچار مشکلات احتمالی نشود.


1. استفاده از تلویزیون در محیطی عاری از هرگونه رطوبت

فضای انتخاب شده برای نصب تلویزیون پیش از خرید تلویزیون نکته ای است که در کنار ابعاد قرارگیری درباره مراقبت آن نیز مهم می باشد. عاری بودن محیط مورد نظر از هرگونه رطوبت می تواند عاملی برای افزایش طول عمر تلویزیون و همچنین عدم ایراد و اشکال احتمالی آن باشد. البته مطمئنا در هنگام خرید تلویزیون از بانه با نام های تلویزیون ضد رطوبت و ضد گرد و غبار مواجه شده اید. این نوع از تلویزیون ها با استفاده از پوشش های خاص می توانند تا حدودی در برابر رطوبت مقاوم باشند اما باز هم احتمال ورود رطوبت در فضایی که به صورت دائم مرطوب می باشد در داخل تلویزیون وجود دارد که امکان ایجاد اتصالی و در نتیجه سوختن آن در این فضا زیاد می باشد.


2.انتخاب پایه و میز تلویزیون مناسب

یکی از مشکلات برخی تلویزیون ها پایه های آن ها برای قرارگیری بر روی میز می باشد. این پایه به دلایل مختلفی می توانند کیفیت مناسب را نداشته باشند و با هر لرزش کم تلویزیون را جلو و عقب نموده و یا دچار لرزش نمایند. این موضوع در صورت ایجاد لرزش های زیاد در باند مدت امکان ایجاد صدمه را به قطعات داخل تلویزیون فراهم می نماید. پس در هنگام خرید تلویزیون از بانه از اصل بودن تلویزیون و پایه آن اطمینان حاصل نموده و سپس اقدام به خریداری آن نمایید. همچنین میز تلویزیون شما می بایست مسطح بوده و از چسبندگی قابل قبولی برخوردار باشد تا پایه به صورت محکم بر روی آن چسبیده شده و با لرزش میز تلویزیون دچار تکان های شدید نشود.


3.بهره گیری از محافظ جریان برق

با توجه به این که برق ورودی به داخل ساختمان احتمال نوسان دارد و این موضوع تاثیر بسیار شدیدی بر قطعات برقی دارد می بایست در مسیر جریان برق تلویزیون از محافظ یا تبدیل جریان برق استفاده نموده تا در هنگام این اتفاق ، برق ورودی به تلویزیون قطع و مانع آسیب رسیدن به تلویزیون شود. در اکثر شهرهای ایران نوسانات برقی وجود دارد که در صورت عدم استفاده از محافظ سبب ایجاد شک به وسایل الکتریکی و در نتیجه سوختن آن ها می شود.


4.میزان استفاده از تلویزیون

همانطور که گفته شد هر تلویزیون دارای طول عمر مفید می باشد که بر حسب ساعت محاسبه می گردد.بعضی از افراد تلویزیون را مدت زمان زیادی روشن گذاشته و بدون تماشای آن به حال خود رها می کنند. این کار سبب کاهش طول عمر مفید دستگاه می شود و باعث می شود عمر مفید تلویزیون کاهش یافته و در مدت زمان کوتاه تری دچار مشکل شود. همچنین برخی از افراد در هنگام خواب تلویزیون را به حال خود رها کرده و با روشن گذاشتن بیهوده آن سبب کاهش عمر مفید آن می شوند. بهتر است در این مواقع از تایمر تلویزیون استفاده شود تا در مدت زمان معین تلویزیون به طور اتوماتیک خاموش شود. علاوه بر نکات ذکر شده ، پیش از خرید تلویزیون از بانه می توان با بررسی تلویزیون مورد نظر از طول عمر آن مطلع شده و اقدام به خرید تلویزیون با طول عمر بالاتر نمایند.


5.تمیز کردن تلویزیون

هر مدل از تلویزیون بر اساس نوع صفحه نمایش آن نیازمند انجام مراحلی برای تمیز کردن دارد. برای تمیز کردن صفح نمایش تلویزیون ها می بایست با مطالعه دقیق به دفترچه راهنما اطلاع کافی از این امر را بدست آورد. نوع پارچه مورد نظر به منظور تمیز کردن صفحه نمایش از اهمیت ویژه ای برای جلوگیری از آسیب به مانیتور برخوردار است.

مراقبت از تلویزیون


6.ایجاد ضربه و فشار بر روی مانیتور تلویزیون

مانیتور تلویزیون جز حساس ترین بخش های دستگاه محسوب می شود. در تلویزیون های LCD بدلیل استفاده از کریستال مایع در مانیتور آن ها نسبت به ضربه و فشار حساس بوده و در اثر چنین اتفاقی امکان سیاه شدن بخشی که به آن ضربه وارد شده است وجود دارد که در کیفیت تصویر تاثیر نا مطلوب خواهد گذاشت. بهتر است برای جلوگیری از این اتفاق تلویزیون را در قسمتی از خانه که رفت و آمد و احتمال برخورد با آن وجود ندارد قرار داده شود تا مانع چنین اتفاق هایی شود.


7.مراقبت و نگهداری از تلویزیون های مدل اولد

میزان دقت در نگهداری تلویزیون های اولد بدلیل حساس بودن آن ها بیشتر از سایر تلویزیون ها می باشد. این نوع از تلویزیون ها که از مانیتورهای بدون حاشیه بهره می برند دارای ضخامت بسیار کمی هستند که در اثر عدم مراقبت صحیح امکان ایجاد صدمه در آن ها زیاد می باشد. علاوه بر این بدلیل ساختار این نوع تلویزیون ها چنانچه در مدت زمان طولانی از تصاویر ثابت در آن ها استفاده شود احتمال پایین آمدن کارایی آن ها وجود دارد. به طور مثال دیدن عکس در آن ها و ثابت ماندن طولانی در آن این مشکل را در آن ها بوجود می آورد. حساسیت این تلویزیون ها به قدری زیاد است که در برخی از آن ها چنانچه تلویزیون بر روی یک کانال طی چند ساعت به حال خود رها شود احتمال به جا ماندن لوگوی آن شبکه بر روی صفه با تغییر کانال وجود دارد. پس در این نوع تلویزیون ها می بایت میزان استراحت به آن بیشتر از یار تلویزیون ها بوده و در فضایی با کمترین برخورد فیزیکی با آن قرار داده شود.


با رعایت نکاتی که گفته شد می توان سال ها از تلویزیون به صورت ایده آل و بدون مشکل استفاده نمود. اما نکته دیگری که پیش از خرید تلویزیون از بانه باید به آن دقت نمود اصالت کالای مورد نظر می باشد. برای خرید تلویزیون مورد نظر خود حتما از فروشگاه های معتبر اقدام نموده و از اصل بودن دستگاه خود اطمینان حاصل نمایید. دو برند مطرح ال جی و سامسونگ که در کشور ما بیشترین طرفداران را در خرید تلویزیون دارند دارای مشخصاتی هستند که می بایست پیش از خرید تلویزیون از بانه به آن ها دقت و توجه شود. به همین منظور پیشنهاد می کنیم دو مقاله تشخیص اصل یا تقلبی بودن تلویزیون سامسونگ و تشخیص اصل بودن تلویزیون ال جی را پیش از خرید مطالعه نمایید.