call تلفن : 1603613-0990

برفک یخچال فریزر یکی از مسائلی است که امروزه بسیاری از کسانی که اقدام به خرید یخچال کرده اند، ممکن است با آن مواجه شوند. البته خوشبختانه با رشد و پیشرفت تکنولوژی یخچال فریزرهای جدید این مسئله امروزه نسبت به گذشته بسیار کمتر شده ولی همچنان این معضل در صورت عدم رعایت برخی از نکات حفظ و نگهداری یخچال، در برخی از یخچال فریزرها ممکن است اتفاق بیوفتد.

حال سئوالاتی که ممکن است برای شما پس از مواجه با برفک یخچال پیش بیاید، این باشد که وجود برفک در یخچال چه اشکالی دارد؟ راه جلوگیری از برفک نزدن یخچال چیست؟ چگونه می توانیم به زود آب شدن برفک یخچال کمک کنیم؟ چرا باید برفک یخچال را به سرعت پاک کرد؟
به همین جهت با توجه به اهمیت این نکته پیش از خرید یخچال فریزر از بانه (و یا مراکز فروش دیگر) در این بخش تلاش می کنیم تا علل ایجاد و تشکیل برفک یخچال و راه های مقابله با آن را بررسی کنیم:

- تشکیل برفک یخچال:

اولین سئوال این است که برفک یخچال چگونه تشکیل می شود؟ برفک در واقع حاصل سرد شدن رطوبت موجود در هوا و میعان (تبدیل گاز به مایع) آن می باشد. به این صورت که زمانی که رطوبت موجود در هوا به سطحی بسیار سرد برخورد و مواجه می شود، کم کم از حالت گاز درآمده و بصورت مایع در می آید. در حقیقت این اتفاق در یخچال نیز رخ می دهد و تبدیل رطوبت هوای بیرون از یخچال در مواجه با اواپراتور سرد یخچال موجب تشکیل لایه های برفک می شود. البته به دلیل اینکه دمای یخچال و به خصوص دمای فریزر کمتر از صفر است، این امر موجب می شود که رطوبت هوا به سرعت تبدیل به حالت جامد شود و انباشته شدن این ذرات جامد تشکیل همان لایه هایی را می دهند که به آنها برفک یخچال فریزر می گوییم.

امروزه در راهنمای خرید یخچال ساید بای ساید و یا یخچال فریزرهای دوقلو شرکتها و برندهای تولید کننده این محصولات، می توانید نکات و موارد مهمی را که تولید کنندگان آنها در دفترچه و یا کاتالوگ های راهنما توضیح داده اند را مطالعه و بررسی کنید که یکی از مهمترین موارد و نکات استفاده از یخچال این است که حتی الامکان کاری کنیم که پس از خرید یخچال فریزر و نصب و راه اندازی آن کمتر دچار برفک شود. 

برفک یخچال

- معایب برفک یخچال:

وجود برفک و تشکیل آن در یخچال فریزر یک اشکال است که باید آنرا جدی گرفت. در واقع همانطور که می دانید لوله های اواپراتور فریزر دارای گاز مبرد است که این گاز در واقع گرمای مواد غذایی و نوشیدنی ها به خود جذب کرده و در واقع موجب سرد شدن محیط می شود. در صورت ایجاد برفک، در کار سیستم عملکرد یخچال فریزر در دراز مدت اختلال ایجاد می شود. این مسئله یعنی تشکیل برفک دارای معایبی است که در اینجا یک به یک ذکر می کنیم:

کاهش کارایی یخچال فریزر: زمانی که لایه های برفک تشکیل می شوند، در واقع بصورت لایه ای عایق عمل می کنند و مانع از چرخش دما و خنک شدن هر چه بیشتر فضای درون یخچال و فریزر می شوند. به این ترتیب متاسفانه به مرور زمان با ضخیم تر شدن برفک، انتقال حرارت کندتر می شود و این کار موجب می شود که مواد غذایی دیگر به اندازه سابق خنک نشوند و به این ترتیب بازدهی یخچال فریزر کاهش پیدا می کند. نکته ای مهم که باید پس از خرید یخچال فریزر و استفاده از آن توجه کرد. 
افزایش مصرف انرژی یخچال: هر چه مقدار برفک یخچال و یا فریزر بیشتر شود، موجب می شود که کمپرسور بطور دائمی در حال کار کردن باشد چرا که ترموستات یخچال نمی تواند بصورت اتوماتیک دما را تنظیم کند و پس از مدتی این امر موجب افزایش مصرف انرژی یخچال می شود در حالی که عملکرد آن ضعیف تر شده و بازدهی یخچال و فریزر بشدت کاهش می یابد. 
نیاز به تعمیر یخچال فریزر: نیاز به سرویس و تعمیر یخچال فریزر یکی از دلایلی است که پس از خرید یخچال باید به مسئله برفک توجه کرد. دقیقا به همان دلایلی که در نکته قبلی ذکر شد (یعنی عملکرد مداوم کمپرسور یخچال و اختلال در عملکرد ترموستات) احتمال خرابی ترموستات و قطعات دیگر بیشتر می شود و ممکن است که نیاز به صرف هزینه جهت تعمیر باشد. به خصوص در هنگامی که لایه های برفک ضخیم شده اند. در صورتی که با کمی دقت و پیشگیری از تشکیل برفک، از همان ابتدا می توان جلوی این معضل را گرفت. 

برفک یخچال فریزر

- جلوگیری از برفک زدن یخچال فریزر:

اکنون که از اهمیت جلوگیری از تشکیل برفک یخچال و آسیب ها و خساراتی که ممکن است برفک به یخچال وارد کند آگاه شدید، بهتر است راه های پیشگیری و جلوگیری از برفک یخچال را نیز بدانید. نکاتی مهم که بسیاری از افراد هنگام خرید یخچال فریزر توجه نمی کنند. امیدواریم با رعایت این نکات بتوانید در دراز مدت از یخچال فریزر ساید بای ساید و یا دوقلو خریداری شده، به خوبی استفاده کنید. 

البته خوشبختانه در سالهای اخیر شرکتها و برندهای یخچال فریزر اقدام به ساخت و تولید یخچال فریزرهایی با سیستم ها و قابلیت های جدید کرده اند که از بهترین امکانات و سیستم های یخچال فریزرهای جدید می توان به "فن آوری بدون برفک"، "سیستم کنترل رطوبت"، "سیستم سرمایش سریع" (super cool) و "سیستم انجماد سریع" (super freez) است که وجود هر یک از این قابلیت ها در یخچال فریزرهای جدید یک مزیت بزرگ است و کمک بزرگی به سرد نگه داشتن غذاها و همچنین جلوگیری از برفک زدن یخچال فریزر می کنند. (جهت اطلاعات بیشتر لطفا نگاه کنید به امکانات یخچال فریزرهای فروشگاه بانه نیاز

از طرف دیگر اگر بخواهیم مقایسه ای میان یخچال فریزرهای ساید بای ساید و دوقلو در زمینه تولید برفک و مشکلات پس از آن داشته باشیم، در حالت کلی باید گفت که در مقایسه یخچال ساید بای ساید با دوقلو نوع ساید بای ساید معمولا به دلیل ساختار فنی و بهره گیری از سیستم ها و امکانات جدید (به ویژه سیستم فن آوری بدون برفک) معمولا کمتر دچار تولید برفک می شوند. 

با این وجود دارای هر نوع یخچال فریزری که باشید می توانید با استفاده از این راهکارها از دست برفک خلاص شوید و حتی از بروز آن پیشگیری کنید:
در صورت قطع برق، تا حد امکان درب یخچال یا فریزر را باز نکنید و یا در صورت باز کردن سعی کنید که هر چه سریعتر بسته شود. 
چک کردن لاستیک های دور در یخچال که در صورت داشتن نشتی و یا پارگی ممکن است هوا از آنجا به درون یخچال و فریزر نفوذ کرده و موجب ایجاد برفک شود.
از قرار دادن یخچال در کنار وسایل حرارتی آشپزخانه مانند پکیج آبگرمکن و یا اجاق گاز خودداری کنید. 
مواد غذایی و یا نوشیدنی های گرم را در یخچال قرار ندهید. اجازه دهید تا مدتی بگذرد و دمای آنها هم دمای محیط شود و سپس آنها را در یخچال و فریزر قرار دهید. 
سعی کنید تا حد امکان از باز و بسته کردن در یخچال و به ویژه فریزر برای مدت طولانی جلوگیری کنید. هر چه مدت کمتری در یخچال و فریزر باز بماند، سرمای کمتری از آن هدر می رود و امکان تشکیل برفک کمتر خواهد شد و به این ترتیب میزان مصرف انرژی یخچال فریزر نیز کاهش پیدا می کند. 
در صورتی که یخچال شما دچار برفک شد، در اولین فرصت اتصال آنرا از برق خارج کنید و پس از بیرون آوردن کلیه مواد غذایی از درون آن، اقدام به خشک کردن و تمیز کردن درون یخچال و فریزر با استفاده از پارچه و دستمال نرم و خشک کنید. 

با این تفاصیل دیگر نگران نباشید. در صورت خرید یخچال از بانه نیاز می توانید ضمن بهره مند شدن از جدیدترین تولیدات و محصولات برندهای یخچال فریزر جهان، از مزایای خرید یخچال از بانه نیاز استفاده و بهره مند شده و نگران تعمیر، ایجاد برفک، مصرف انرژی و مشکلات دیگر نباشید.