call تلفن : 1603613-0990

پردازنده در تلویزیون

در این مقاله قصد داریم شما را با کارایی پردازنده در تلویزیون بیشترآشنا کنیم، تا اطلاعات جامع تری از نحوه پردازش این قطعه به دست آورده و پردازنده با کیفیت را بشناسید.

تا به حال شده به این موضوع توجه کنید که چرا اکثر مردم در مورد خرید دستگاهی که از پردازنده ای قوی برخوردار باشد دقت می کنند. این قطعه چه کارایی دارد ، که کیفیت یک دستگاه بسته به نوع عملکرد آن است. مطمئنا تا الان اسم پردازنده یا تراشه (CPU) به گوشتان خورده است.

تا چه اندازه ای در مورد نحوه کارکرد و انواع آن اطلاعات دارید. چراکه با توجه به پیشرفت تکنولوژی ها در دنیای امروز، تعداد دستگاه ها و فناوری ها هم افزایش یافته و انواع مختلفی از این تراشه ها تولید شده اند.

برای جمع آوری اطلاعات کلی از پردازنده ها در ادامه متن با ما همراه باشید تا جواب تمام سوالاتتان را یافته و برای زمان خرید یک دستگاه صوتی تصویری دچار سردرگمی نشوید.

پردازنده

نحوه کارایی

انواع آن

قیمت

پردازنده تلویزیون چیست و چه کاری انجام می دهد

پردازنده تلویزیون چیست؟ چه کاری انجام می دهد؟

پردازنده ها تراشه ای کوچک هستند که به نام CPU هم شناخته شده و واحد پردازش مرکزی محسوب می شود. مخفف کلمه سی پی یو (central processor unit) بوده که با کمک نرم افزارهای سازماندهی شده ای برنامه ریزی وعمل می کند.

این تراشه معمولا مربع شکل یا مستطیل شکل بوده و به اصطلاحی در تلویزیون ها و سایر لوازم صوتی و تصویری مغز و یا قلب دستگاه محسوب می شود. ارتباط این قطعه با دستگاه ها بسیار مهم بوده و بر مهمترین ویژگی یعنی کیفیت صدا و تصویر تاثیر می گذارد.

پردازنده در تلویزیون نقش حیاتی داشته و کارکرد مهمی را به عهده دارد. البته کارایی تراشه هم وابسته به نرم افزاری است که بر چه اساسی برنامه ریزی شده و چه توانایی هایی برای کار دارد. اگر نرم افزاری نباشد، پردازنده ای هم نخواهد بود تا بتواند کار کند. پردازنده ها بر اساس برنامه ای که نرم افزار به آن می دهد، عمل می کند.

انواع پردازنده تلویزیون

کارایی پردازنده در تلویزیون

شاید این سوال براتون پیش اومده که تاثیر پردازنده ها در عملکرد تلویزیون چیست و یا چه وظایفی بر عهده دارد. اگر پردازشگری نباشد تصویری هم وجود نخواهد داشت تا دیده شود. نمایش تصاویر و پخش صدا تنها با وجود پردازنده قابل انجام است.

از موارد ویژگی های cpu حذف نویز و تاری تصاویر، نمایش جزئیات ریز، رفرش صحنه با نرخ فریم بالا، شناسایی عمق رنگ ها، بالابردن وضوح، ایجاد کنتراست (نسبت تاریکی به روشنایی)، هماهنگی صدا با تصویر می باشد. تمامی این کارایی ها سبب ارتقا یافتن کیفیت تلویزیون شده و محتوا را زنده تر نمایش می دهد.

عملکرد پردازشگر در تلویزیون به این نحو است که داده و اطلاعات را گرفته ، شناسایی و پردازش کرده و سپس آن ها را به نمایش می گذارد. کارایی پردازنده بر سه گام بوده که شامل واکشی، رمزگشایی و اجرا می باشد. یعنی اول داده مربوطه را شناسایی و نسبت به آن وارد عمل شده و پس از تعیین و پردازش آن را انتشار می دهد.

کارایی-پردازنده-تلویزیون

آشنایی با انواع پردازشگرها

به دلیل پیشرفت تکنولوژی و تعدد زیاد دستگاه تلویزیون ها ، کمپانی هایی همانند ال جی، سامسونگ و سونی هرکدام از نوعی پردازنده استفاده کرده و هر سری نسل جدید و قدرتمندی را از آن به نمایش می گذارد.

حال می خواهیم در این مطلب آشنایی بیشتری با انواع پردازشگر در تلویزیون ها داشته باشیم و از قدرت و کارایی آنها اطلاعات کامل تری کسب کنیم.

اولین پردازنده توسط شرکت اینتل با نام 4004 در سال 1971 ساخته شد و در دستگاه ها به کار گرفته شد. دستگاه تلویزیون های ال جی دارای دو نوع پردازنده alpha7. Alpha9 هستند که برای چندین نسل از سری دستگاه ها به کار رفته و بسیار قوی هستند. ال جی در سال 2021 نسل جدید پردازنده آلفا9 را در دستگاه های oled استفاده کرد.

کمپانی سامسونگ در تلویزیون های خود از نوع پردازنده های quantum. Crystal استفاده کرده که دارای قدرت هوش بالا و عملکرد بی نظیری هستند. شما به راحتی کارایی این نوع پردازنده را به وضوح در تلویزیون های بالا رده سامسونگ مشاهده خواهید نمود که چگونه باعث ارتقای کیفیت و... می شوند.

باید این را هم بدانید که سامسونگ در تلویزیون های 2021 خود آخرین مدل ها از پردازنده قوی neo quantum در تلویزیون های neo qled استفاده کرده و جایگاه بالا رده ای را برای دستگاه های خود اختصاص داده است.

پردازنده های شرکت سونی شامل x1 ultimate. X1 extreme. Xr processor می شود که همگی نسل جدید پردازنده ها بوده و دارای قدرت عملکرد بالایی هستند. همگی پردازنده هایی که نام بردیم نسبت به قدیم بسیار پیشرفت کرده و کارایی بی نظیری را ارائه می دهند.

انواع-پردازنده-تلویزیون

توضیح کارایی هر پردازنده

پردازشگر هوشمند آلفا9: پردازنده a9 به نسبت سایر تراشه ها از قدرت بالاتری در رفرش تصاویر برخوردار بوده و پردازش و شناسایی را در چند مرحله انجام می دهد. که نتیجه آن افزایش کنتراست، نمایش جزئیات پنهان و ریز و واقعی جلوه دادن محتوا است.

پردازنده های چهار هسته ای:  تلویزیون هایی که به پردازنده چهار هسته ای مجهز هستند از قدرت تنظیم رنگ و نور بالا در صحنه، هماهنگی صدا و تصویر، افزایش وب گردی تا چند برابر برخوردار می باشند. این پردازنده در تلویزیون باعث بهبود کیفیت شده و عملکرد بی نظیری دارد.

تراشه color master : پردازنده colormaster در تلویزیون ال ای دی ال جی به کار رفته و چهار هسته ای می باشد. سرعت عملکرد این تراشه بالا بوده و وضوح عالی از تصاویر را ارائه می دهد. همچنین نسل جدید تلویزیون های نانوسل 4k. 8k و اولد دارای پردازنده a9.a7 هستند که بسیار پیشرفته و قوی است.

پردازنده تلویزیون سامسونگ: تلویزیون های سامسونگ مخصوصا مدل های 2020 به بعد همگی دارای تراشه کوانتومی بوده و صحنه را با دقت و جزئیات بالاتری پردازش و شناسایی می کنند. که به بهبود رنگ و نور صحنه ها کمک کرده و سرعت رفرش تصاویر را افزایش می دهد.

پردازنده سونی: تلویزیون های سونی اکثرا از تراشه x1 ultimate یا موتور پردازشگر x_reality pro برخوردار می باشند که بسیار قوی بوده و رنگ و اطلاعات دریافتی را به خوبی پردازش و با کیفیت بالایی به نمایش می گذارد. تمامی پردازنده های موجود کمپانی ها همگی از کارایی برخوردار بوده و یک عملکرد را دارند.

اما بسته به پیشرفت و ارتقای آن ها ممکن است ، بر کیفیت و عملکرد دستگاه تاثیر بگذارند. هرچه تراشه قوی تر و پیشرفته تر باشد، سرعت و کارایی خوبی هم در اجرای برنامه ها دارد.

پردازشگر-تلویزیون-کارایی

پردازنده اینتل چیست؟

پردازنده مهم ترین بخش و قطعه در هر گوشی، کامپیوتر و تلویزیونی است که وظیفه مهمی بر دوش او بوده و کیفیت و عملکرد یک دستگاه به کارایی پردازنده وابسته است.

پردازنده بیشتر به واحد پردازش مرکزی اطلاق شده و دریافت داده های اطلاعاتی و ذخیره سازی آن ها بر عهده cpu است. پردازنده های اینتل قوی بوده و اولین کمپانی که پردازنده را وارد عرصه بازار کرد اینتل بود. اما یکی از رقیب های سرسخت اینتل کمپانی AMD بوده و تا اکنون سری زیادی از پردازنده های خود را وارد بازار کرده است.

یکی دیگر از کمپانی های نامدار TCL است که در سال 2020 در مراسم IFA بزرگترین دستاورد خود را معرفی و به همگی نشان داد. که می تواند انقلابی در زمینه پردازنده ها باشد. پردازنده معروف تی سی ال APIQ ENGINE بوده که دارای هوش فوق العاده بالا و دارای پایگاه داده ای است که مبنی بر درک بصری انسان ها است.

کیفیت پردازنده تاثیری در قیمت دستگاه ها دارد؟

کیفیت پردازنده و قدرت رفرش آن در شناسایی تصاویر بسیار مهم بوده و سبب ارتقای وضوح صحنه ها و نمایش واقع گرایانه می شود. اما چیزی که در این بین قابل توجه است، هرچه پردازشگر از کیفیت و هوش بالاتری برخوردار باشد قیمت دستگاه هم بیشتر خواهد بود.

اگر تلویزیونی از قیمت نسبتا بالایی برخوردار است باید این را بدانید که عملکرد پردازنده آن قوی بوده و هوش شناختی بی نظیری دارد. پردازنده تاثیر زیادی بر روی یک دستگاه صوتی تصویری دارد، چراکه تمامی کارایی یک دستگاه بسته به کارکرد تراشه است.

پس در زمان خرید توجه زیادی به نوع تراشه دستگاه کنید، هرچقدر هوش و عملکرد تراشه بالاتر باشد کیفیت و وضوح دستگاه بیشتر بوده و شما شاهد صحنه هایی متفاوت تر و ناب تر خواهید بود.