call تلفن : 1603613-0990

تنظیمات تلویزیون (TV settings) یکی از مهمترین نکات پس از خرید تلویزیون است. تصور کنید اقدام به خرید تلویزیون جدیدی کرده اید و قصد استفاده شخصی از آن و یا هدیه دادن به دوستان و یا آشنایان را دارید. اما این روزها صرفا مسئله خرید تلویزیون از بانه و یا هر یک از مراکز فروش لوازم صوتی تصویری، شاید به تنهایی کافی نباشد و هر چه اطلاعات فنی شما مشتریان و خریداران محترم در این زمینه بیشتر باشد، در درازمدت راحت تر و بهتر می توان اقدام به استفاده و نگهداری از تلویزیون کرد. 

از طرف دیگر آشنایی با امکانات جانبی هنگام خرید تلویزیون نیز اهمیت زیادی دارد و می تواند به شما در زمینه استفاده های گوناگون از تلویزیون و لذت بردن هر چه بیشتر و بهتر از آن کمک کند. برای مثال استفاده از تلویزیون جهت اتصال به اینترنت و دیدن برخی از وب سایت ها و سرویس های اینترنتی بر روی آن (مانند Netflix)، تماشای فیلم ها، سریال های تلویزیونی، انیمیشن، شنیدن برنامه های رادیویی، پخش موسیقی و موارد دیگر از جمله اجرای بازی های کنسول های ویدئویی (که در مقاله راهنمای خرید تلویزیون های گیمینگ به این مسئله بطور مفصل پرداخته ایم) که موجب شده اند که امروزه تلویزیون های جدید تبدیل به دستگاه های همه کاره و چند منظوره تبدیل شوند که این مسئله یک امتیاز بزرگ محسوب می شود. به ویژه برای خانواده ها. 

اما نکته مهم دیگری که باید در نظر گرفته شود، تنظیمات تلویزیون است. این تنظیمات تاثیر زیادی در کیفیت صدا و تصاویر و همچنین دوام و ماندگاری کیفیت تلویزیون دارد. در حقیقت با چند راهکار ساده می توان براحتی نه تنها میزان قابل توجهی از مصرف انرژی تلویزیون را کاهش داد بلکه به کیفیت تصاویر و یا صدای پخش شده از دستگاه نیز کمک کرد. به ویژه هنگامی که قصد تماشای رقابت های مهیج ورزشی، سریال های تلویزیونی جالب و یا فیلم های هیجان انگیز و جدید را دارید. 

تنظیمات تلویزیون های جدید

در حالت کلی تنظیمات تلویزیون های جدید در دو دسته بندی کلی قرار می گیرند:
تنظیمات تصویر
تنظیمات صدا

 هر یک از این دو حالت نیز خود به ده ها و یا صد ها تنظیمات دیگر تقسیم بندی می شوند که البته در تلویزیون های مختلف با یکدیگر کمی متفاوت هستند اما می توان گفت که تقریبا تنظیمات استاندارد تلویزیون ها با یکدیگر مشابه است. به طوری که اگر با تنظیمات هر یک از تلویزیون های جدید کاملا آشنا شده و به گزینه ها و قابلیت های آن تسلط پیدا کنید، با سایر تلویزیون های جدید نیز پس از خرید و نصب، براحتی می توانید مطابق میل خود نیازهای اولیه خود را برطرف کرده و با تنظیم دقیق امکانات و گزینه های آن بهترین نتایج را از لحاظ اجرای صدا و تصویر خروجی تلویزیون، دریافت کنید. 
نخستین مسئله پس از خرید تلویزیون از بانه و یا فروشگاه های دیگر (چه در ایران و یا کشورهای دیگر) مسئله آنتن دهی است. جهت این کار فراموش نکنید که در هنگام خرید تلویزیون و یا مدت کوتاهی پس از آن حتما اقدام به این کار کنید. از آنجایی که تلویزیون های جدید دیجیتال هستند، جهت دریافت برنامه های تلویزیونی نیاز به گیرنده دیجیتال دارید که می توانید با پرداخت هزینه کمی این گیرنده ها را از فروشگاه های لوازم صوتی و تصویری و یا برخی از فروشگاه های لوازم برقی خریداری کنید. 

نصب این گیرنده ها نیز بسیار ساده است و کافی است که کابل آنها را به پشت تلویزیون متصل کرده و خود آنتن را نیز در جایی قرار دهید که براحتی بتوان سیگنال دریافت کرد به عبارت دیگر بتوان از آنتن دیجیتال تلویزیون جهت تماشای برنامه های تلویزیونی و یا گوش کردن به برنامه های رادیویی استفاده کرد. گاهی لازم است آنتن دیجیتال را دقیقا کنار پنجره قرار دهید تا بهترین حالت و جهت دریافت سیگنال های تلویزیونی را داشته باشد. البته از سالم بودن آنتن نیز مطمئن باشید. 
سپس می توانید پس از نصب کلیه کابل ها و سیم های رابط، براحتی تلویزیون را روشن کرده و برنامه های تلویزیونی را بطور آزمایشی تماشا کنید، حال مطابق با دفترچه راهنمای تلویزیون خود، می توانید به بخش تنظیمات بروید و گزینه های مختلف آنرا بررسی و سپس تغییرات دلخواه خود را انجام دهید. این نکته در حقیقت یکی از بهترین ویژگی های تلویزیون های سامسونگ (Samsung) و سایر برندهای معروف جهان از جمله ال جی (LG)، سونی (Sony) و... است. 

- تنظیم زبان تلویزیون:

شاید یکی از اولین و مهمترین قابلیت های تنظیمات تلویزیون ها، عوض کردن زبان آن باشد. به این معنی که می توانید به منوی تنظیمات تلویزیون رفته و زبان مورد نظر خود را عوض کنید. برای مثال از زبان انگلیسی - که معمولا زبان پیش فرض است - به زبان فارسی. این مسئله برای بسیاری از افرادی که به دلایلی تمایلی ندارند منوی تلویزیون آنها به زبانی غیر از فارسی باشد، حائز اهمیت است. 

- کانال های دیجیتال و آنالوگ:

همانطور که می دانید از ابتدای ساخت تلویزیون های سیاه و سفید اولیه تا چند سال پیش عمدتا سیستم تلویزیون های جهان بصورت آنالوگ بود که کیفیت تصویر در همان دوران مرتبا تغییر پیدا می کرد و هر دهه بهتر می شد. تا اینکه در نهایت تلویزیون های دیجیتالی به بازارهای جهان وارد شدند و از طرف دیگر شبکه های تلویزیونی جهان و فرستنده های برنامه ها به مرور از آنالوگ به دیجیتال تغییر کردند. از جمله برنامه های تلویزیونی کشور خودمان (صدا و سیما). 
اما با این وجود هنوز هم با استفاده از گزینه های تنظیمات تلویزیون های جدید امکان این را دارید که تیک هر دو مورد را بزنید و از برنامه های کانال های تلویزیونی در ایران و یا کشورهای دیگر - برای مثال در صورتی که به کشورهای همسایه مهاجرت کردید و تلویزیون خود را نیز به همراه می برید – شامل کانال های دیجیتال و آنالوگ استفاده و براحتی تماشا کنید.

تنظیمات تلویزیون

- تنظیم نور، رنگ و روشنایی:

هنگامی که برای نخستین بار تلویزیون را روشن می کنید شاید از کم و زیاد بودن درجه رنگ، نور و کنتراست تصویر کمی چشم تان اذیت شود. از طرف دیگر مسئله مصرف انرژی تلویزیون را نیز نباید فراموش کرد. به همین دلیل بهتر است در همان ساعت های اولیه که تلویزیون تازه خریداری شده را روشن و تنظیم می کنید، این تنظیمات را انجام بدهید. این کار هم موجب صرفه جویی در مصرف انرژی و هم بهبود کیفیت تصویر می شود. بطوری که وضوح تصاویر بیشتر و بهتر می شود. از طرف دیگر تنظیمات صحیح نوردهی و کنتراست تصاویر موجب می شود که در درازمدت صفحه تصویر تلویزیون دوام بیشتری داشته باشد. 
به تنظیمات تصاویر تلویزیون ها کالیبره کردن (Calibration) می گویند. این کار شامل چند مورد می شود از جمله:

تنظیمات روشنایی (Brightness) 
حالت تصویر (Picture Mode)
تنظیم نوع تصویر (Image Setting)
شارپ بودن تصاویر (Sharpness)
کنتراست (Contrast)
تناژ رنگ ها (color tone) 
حالت فیلم (Film/Movie mode)

این تنظیمات را می توانید با کم و زیاد کردن تغییر دهید و به این ترتیب هنگام تماشای برنامه های مختلف، خروجی مورد نظر خود را بدست آورید. توجه داشته باشید که تصاویری که از صفحه تلویزیون های پشت ویترین مغازه ها و فروشگاه ها نشان داده می شود، معمولا با درجه بالای رنگ، نور، کنتراست و موارد دیگر است. اما معمولا نیازی نیست که این تنظیمات تلویزیون واقعا در منزل هم همان درجه باشند. شما می توانید بنا به میل خود و دیگران و یا میزان نوردهی و یا روشن و نیمه روشن بودن سالن و یا فضایی که تلویزیون را پس از خریداری، در آن نصب و قرار می دهید، این درجات را کم کنید و یا روی حالت متوسط و یا Auto قرار دهید. 
به این ترتیب به مرور زمان تصاویر بهتر و واضح تر دیده می شوند و هم چشم شما به دیدن آنها عادت می کند. در حال حاضر بسیاری از تلویزیون های جدید گزینه ای به نام Film mode و یا Movie mode دارند که با تنظیم آن معمولا دیگر نیازی به کاهش نور آن نیست چرا که این کار بصورت خودکار انجام می شود. در این حالت تصاویر تاریک تر است و همانطور که از نام این گزینه پیداست جهت دیدن فیلم های سینمایی ایده آل است. همچنین تناژ رنگ ها را می توانید به حالت Warm  قرار دهید.