call تلفن : 1603613-0990

یکی از سئوالات مهم بسیاری از مردم این است که تلویزیون چند اینچ بخریم؟ سئوالی که در ذهن بسیاری از جوانان و یا خانواده هایی که قصد خرید تلویزیون را دارند، خطور کرده و متناسب با شرایط خود به دنبال پاسخ آن می گردند. کسانی که به هر دلیلی می خواهند یک تلویزیون جدید و مناسب خریداری کنند، معمولا چند نکته را در نظر می گیرند و سپس اقدام به انتخاب تلویزیون مورد نظر خود می کنند. 


عوامل تاثیرگذار در خرید تلویزیون:

امروزه بسیاری از خریداران پیش از انتخاب و هنگام بازدید از فروشگاه های آنلاین به نکات مختلفی توجه می کنند از جمله:

سایز تلویزیون (TV Sizes)
برند سازنده تلویزیون
نوع تکنولوژی صفحه نمایش تلویزیون (4k، Led، Oled و...)
امکانات جانبی تلویزیون
قیمت
تلویزیون تخت یا منحنی
خرید تلویزیون گیمینگ و یا صرفا تماشای برنامه های تلویزیونی

و موارد دیگری که خریداران تیزبین و نکته سنج ممکن است به آن توجه کنند. اما موضوع بحث ما در این بخش اولین مورد است یعنی انتخاب تلویزیون مناسب بر اساس متراژ فضایی که قرار است در آن نسب شود (در خانه یا محل کار)


اهمیت سایز تلویزیون:

همانطور که گفتیم، ابعاد تلویزیون یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در خرید یک تلویزیون بشمار می رود. اما انتخاب سایز صفحه نمایش تلویزیون، مسئله ایست مهم که در صورت عدم دقت ممکن است پس از خرید، فرد پشیمان شده و متوجه شود که تلویزیونی که خریداری کرده مناسب محل زندگیش نیست و برای آن مکان کمی بزرگ و یا کوچک است. لذا جهت اجتناب از چنین پیش آمدی، توصیه می کنیم که سعی کنید پیش از اقدام به خرید تلویزیون از بانه و یا هر یک از فروشگاه ها، نهایت دقت خود را بکار برده و با استفاده از راهکارهایی که در ادامه به شما معرفی می کنیم، دست به انتخاب بزنید. 


تلویزیون چند اینچ


تلویزیون مناسب متراژ خانه:

همانطور که در راهنمای خرید تلویزیون پیشتر نوشتیم، ابعاد و سایز تلویزیون ها در بازارهای جهانی عمدتا بر اساس اینچ (inch) ارزیابی و اعلام می شود. از معروف ترین و پرطرفدارترین سایزهای تلویزیون ها در کشورمان می توان از ابعاد و سایز تلویزیون های سی و دو اینچ، چهل اینچ، چهل و سه اینچ، چهل و نه اینچ، پنجاه اینچ، پنجاه و پنج اینچ، شصت اینچ و ... حتی بیش از هشتاد اینچ را نام برد که هر کدام توسط گروه زیادی از مردم خریداری شده و مورد استفاده قرار می گیرند. 

اما برای انتخاب سایز تلویزیون به چند نکته مهم و کلیدی باید توجه کنید:

متراژ خانه و فضایی که قرار است تلویزیون در آن نصب شود.
محل نصب: بر روی دیوار و یا میز تلویزیون
زاویه نصب نسبت به سطح زمین
فاصله صفحه تصویر نسبت به محل نشستن شما بر روی مبل

معمولا بیشتر خانواده ها میز تلویزیون جهت نصب و قرار دادن آن تهیه می کنند که این مسئله تماشای برنامه ها را تا حدودی آسان تر می کند. به خصوص در فضاهای نسبتا کوچک. اما نکته مهم دیگر متراژ منزل و فضای مورد نظر است. معمولا در بیشتر خانه ها، تلویزیون در سالن و یا اتاق نشمین و یا پذیرایی نصب و مورد استفاده قرار می گیرد. 

بسیاری از مردم تصور می کنند که هر چه سایز تلویزیون بیشتر باشد و به عبارت بهتر رقم اینچ بیشتری داشته باشد، تلویزیون مناسب تر است چرا که صفحه نمایش بزرگ است. در بیشتر مواقع ممکن است این امر صدق کند اما نه همیشه!

در حال حاضر برخلاف سالهای گذشته کمتر تلویزیون های کمتر از چهل اینچ در بازار خرید و فروش می شوند و بیشتر مشتریان تلویزیون های دارای ابعادی بین 40 تا 90 اینچ را جهت انتخاب در نظر می گیرند. (به ویژه بین چهل تا 55 اینچ که در این میان بیشترین محبوبیت را دارند) 


تلویزیون چند اینچ بخریم؟


روش محاسبه سایز تلویزیون:

نکته مهم اینجاست که برخی وب سایتها و یا برندهای تولید کننده به خریداران پشنهاد می کنند که فاصله دقیق محل نصب تلویزیون تا محل نشستن آنها بر روی مبلمان در عددی ضرب کنند تا بر این اساس طول صفحه نمایش و ابعاد تلویزیون مورد نظر برای آن مکان بدست بیاید. این مضرب ممکن است 0.84، 0.62 و یا 0.66 باشد. تاکنون یک استاندارد رسمی و جهانی به این منظور تدوین نشده ولی بطور تقریبی می توان با ضرب فاصله مورد نظر (فاصله محل نصب تلویزیون و محل نشستن شما) در یکی از اعداد مورد نظر، بطور تقریبی بطور حدودی به سایز مورد نظر دست پیدا کرد (بر حسب اینچ یا سانتی متر) 
البته باز هم تاکید می کنیم که عدد بدست آمده ممکن است لزوما در تمام مکان ها و جهت خرید و انتخاب هر تلویزیون با هر نوع صفحه تصویری مناسب نباشد. 


کیفیت نمایش تصاویر برای سایزهای مختلف صفحه نمایش:

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد این است که صفحه تصویر تلویزیون هر چه بزرگ تر باشد، ممکن است به معنای کیفیت بیشتر تصاویر آن نباشد بلکه اگر کیفیت بالا و مناسب تصاویر را می خواهید بهتر است به نوع صفحه نمایش نیز توجه کنید. برای مثال در سالن های نشیمن با فضایی نسبتا بزرگ، نصب و تماشای تصاویر تلویزیون های Full HD و یا 4k می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. اما اگر کیفیت صفحه نمایش تلویزیون پایین باشد، هر چه سایز بیشتر باشد، ممکن است پیکسل های تصویر به خوبی دیده نشده و حتی موجب خستگی چشم بیننده شوند.